derde reisverslag Cuba - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Agnes Al - WaarBenJij.nu derde reisverslag Cuba - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Agnes Al - WaarBenJij.nu

derde reisverslag Cuba

Blijf op de hoogte en volg Agnes

29 Oktober 2015 | Cuba, Varadero

Zondag 25 oktober dag 14:
Op weg naar Santiago de Cuba, nu zien we de heen weg bij daglicht. De weg door de bergen is erg mooi met uitzicht op de bergen en de zee. Onderweg zien we nog een vrachtwagentje onder aan het ravijn liggen die had denk net voor ons de bocht niet goed genomen. Tijd voor een fotostop van een van de valleien.
Na anderhalf uur rijden gestopt bij een strand om even heerlijk te zwemmen in de zee en onze meegenomen lunch op te eten. Een uurtje later weer op weg met nog 1 stop voor Santiago de Cuba namelijk een uitzichtpunt vanwaar je Guantánamo baai en heel in de verte de legerbasis van de Amerikanen kunt zien liggen. Voor 1 cuc kon je de uitkijktorentje beklimmen met een verrekijker. Echt goed zie je het niet hoor het ligt 40 kilometer verder op. Tegen vieren zijn we aangekomen in Santiago de Cuba en ons hotel. Dit keer een zeer relaxte reisdag en weer zon de hele dag met soms even een wolkje. Dus onze laatste week in Cuba begint met veel zon. Tegen zeven uur begon het te regenen een echte tropische bui dus maar in het hotel gegeten. Hier waren ze blij want het had al lang niet geregend.

Maandag 26 oktober dag 15:
Vandaag om negen uur op pad met de bus want de meeste bezienswaardigheden hier liggen ver uit elkaar. De zon schijnt en het is al behoorlijk warm. We hebben een andere bus en chauffeur want onze bus is nog niet gemaakt, de slang voor de airco is er nog niet deze moet uit Havanna komen hopelijk hebben we morgen onze eigen bus en chauffeur weer.
We gaan eerst naar de Basiliek van de maagd van de barmhartigheid in del Cobre een klein dorp buiten Santiago de Cuba. Het is een op zich een mooie kerk en net opgeknapt voor het bezoek van de paus. De omgeving is erg mooi, vroeger waren er kopermijnen om het dorp heen. Van hier gaan we naar het plein van de revolutieen door naar de begraafplaats Santa Ifgenia waar veel belangrijke Cubanen liggen begraven. Bij het graf van Jse Martin wordt elk half uur de wisseling van de wacht gedaan. José Marti is voor de Cubanen erg belangrijk hij was dichter, schrijver en revolutionair.
Volgende stop is het fort El Moro waar we een mooi uitzicht hebben op de baai en de vliegtuigen vlaag over zien vliegen want het vliegveld ligt er net achter. Hert fort is goed bewaard gebleven en mooi om te zien. Maar ook even tijd om wat te drinken want het wordt alleen maar warmer. Van het fort worden we naar het centrum van de stad gebracht waar we om vier uur weer zullen worden opgehaald. Zijn eerst maar eens gaan lunchen op het dakterras van het hotel Cada Grande van waar we een prachtig uitzicht hadden over de stad. De bediening was heel traag maar als is met meer bent is het toch gezellig. Tegen half drie nog wat rondgewandeld, de kerk bekeken, het oudste huis van Cuba en terug gelopen naar het pleintje waar de bus, we dachten we gaan er nog even gezellig zitten en mensen kijken. Dus niet eerst zaten de tussen de bedelaars en aan de andere kant van het plein tussen hele vreemde snoeshanen. Dus maar samen met Rina op een terras wat gaan drinken. Moesten er wel erg om lachen. Terug in het hotel onze stoelen voor de deur op de galerij gezet want ookk hier geen balkon en wat gedronken. Zijn in de avond gezellig met zijn tweeën wat gaan eten. Een flesje wijn erbij die duurder was dan het menu maar wel een heel leuk restaurant.

Dinsdag 27 oktober dag 16
Vandaag gaan we op weg naar Camaque, met onze eigen bus ook al was dat nog een heel gedoe, de slang voor de airco was er gisteravond om negen uur maar het was de verkeerde slang. De chauffeur heeft iemand gevonden die slang heeft aangepast en vanochtend heel vroeg is het dan eindelijk gerepareerd.. Net onderweg liet Alexis na het lied van de dag en het onderwerp van de dag een foto compilatie zien van de reis tot nu toe die hij voor ons in elkaar had gezet erg leuk. Hierna nog wat foto's van Guantánamo baai en de film aardbeien en chocolade, een Cubaanse film.
In Bayamo gestopt voor het geboortehuis van Cespedes, de vader des vaderland en om wat te drinken. De zon schijnt en het is weer lekker warm. Voor de lunch gestopt in Las Tunas de weg die we nemen is dezelfde als de heenweg een week terug. Tegen vijf uur waren we in Camaque, het hotel is er echt een voor een nachtje.
Om zes uur met iedereen in fietsttaxis een stadstour van de binnenstad gedaan dit was erg leuk. De straatjes zijn heel erg smal, het is net een doolhof. We werden afgezet bij het restaurant waar we met Alexis en de chauffeur hebben gegeten. Morgen gaan we namelijk naar Varadero en dat is all inclusieve dus hebben wee geen reis begeleider en chauffeur nodig. De chauffeur brengt ons zaterdag dan nog naar het vliegveld. Dus de toespraak enz nu al gehad. Terug in het hotel nog wat gedronken en naar bed.

Woensdag 28 oktober dag 17
Op weg naar Varadero een lange dag in de bus want het is een aardig eindje. We zijn zeker acht a negen uur onderweg. Het zonnetje schijnt weer en het wordt al lekker warm. We stoppen pas na twaalven in Sancti Spiritus voor de lunch en om even rond te kijken in het centrum. Na een uurtje weer op weg en hoe dichter we bij de kust komen hoe meer bewolking. Ja hoor ook regen maar gelukkig niet voor zo lang en daarna een regenboog. De regen schijnt vanuit Vinales te komen en elke dag wat verder naar het oosten te gaan dus hopelijk hebben we morgen weer zo'n.
Aangekomen in Varadero bij het resort Memoires, een all inclusive resort was dit wel even wennen na twee en een halve week kleine hotels gehad te hebben. Maar de kamer is mooi en groot er is een balkon en na wat problemen met de airco is nu na het diner en wat drankjes alles beter.

Donderdag 29 oktober dag 18:
Vandaag doen we het rustig aan lekker luieren bij het zwembad en het strand. De zon schijnt en het is warm dus echt een dag om niets te doen.

• 30 Oktober 2015 - 14:13

Elma:

Hi Aggie en Ingrid
    De laatste dag is aangebroken. Jullie vertrekken morgen naar huis. Voor jullie jammer dat het er op zit, voor ons fijn want dan zien we jullie weer! Jullie hebben in een korte tijd heel veel gezien. Ik ben echt benieuwd naar de foto's want die zullen de verhalen zeker prachtig aanvullen.
    Ik wens jullie een goede terugreis! Tot zondag.
    Een dikke kus van ons allemaal.
    Liefs
    Elma

• 01 November 2015 - 21:50

Guda:

Hoi Agnes en Ingrid,
    Ik hoop dat jullie een goede terugreis hebben gehad. Welkom thuis!
    Ik bel je van de week Agnes. Eerst maar even bijkomen van de reis.
    Groetjes Guda en Ed.