vierde reisverslag - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Agnes Al - WaarBenJij.nu vierde reisverslag - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Agnes Al - WaarBenJij.nu

vierde reisverslag

Blijf op de hoogte en volg Agnes

26 September 2016 | Botswana, Kasane

Dag 15: van Swakopmund naar Etosha.

Vandaag gaan we tegen achten op weg hopelijk gaan we nu naar het warme weer toe, het is weer fris zo in de ochtend. Het eerste stuk gaat langs de kust en over een zoutweg, beter dan een zandweg en zowat net zo goed als een asfalt weg. We stoppen onderweg bij het wrak van een vissersboot die illegaal voor de kust van Namibië viste. De kust van Namibië ligt vol met scheepswrakken. Van hier gaan we naar Cape Cross waar we naar de pelsrobben kolonie gaan kijken. De Robben liggen echt overal en er is veel lawaai en stank. Ze liggen zelfs onder het houten wandelpad waar we over heen lopen. Tussen de Robben lopen jakhalzen die zich te goed doen aan de dode baby Robben.
Van hier gaan we naar de Brandberg, de hoogste berg van Namibië. Een hele rit over zandwegen, het wordt wel steeds warmer. De lunch hebben we in Uis en van hier is het nog een uurtje rijden naar onze camping. Het is nu echt warm dus na het opzetten van de tent gaan we afkoelen in het zwembad. We gaan morgen de wandeling naar de rots tekeningen van de Bosjesmannen maken. Heerlijk even genieten van het water en de mooie omgeving. In deze omgeving zitten woestijn olifanten maar we hebben ze nog niet gezien. In da avond bij het kampvuur gezeten. Was een mooie dag.

Dag 16: Van Brandberg naar Etosha.

Vanochtend weer de tenten inpakken en na het ontbijt op weg naar de Brandberg. Hier gaan we met een plaatselijke gids op pad. Onderweg komen we een mannetjes olifant tegen natuurlijk staat hij op het pad dat wij moeten hebben en hij gaat niet weg. Hij dreigt zelfs een beetje dus klauteren we naar een alternatieve weg die wel wat meer klauterwerk inhoudt en ook al is het nog vroeg het begint al aardig warm te worden. We hebben wel ons eerste woestijn olifant gezien. De rest van de wandeling gaat een beetje omhoog maar is te doen. De rotstekeningen zijn van dieren en mensen. Het is maar heel klein maar wel mooi om te zien. Op de terugweg komen we dezelfde olifant tegen. Het is een groot mannetje en hij laat duidelijk merken dat dit zijn gebied is. Hij gaat rustig zijn gang en wij hebben maar te wachten tot hij verder gaat. Het werd op de terugweg alleen maar warmer, we hadden bij terugkomst een vroege lunch zodat we daarna met alleen een tussenstop voor boodschappen door kunnen naar Etosha. Tegen het eind van de middag komen we aan bij het park, bij de poort naar het park komt er een politieagent naar binnen die tot drie keer toe vraagt of we vuurwapens of drones bij ons hebben, we zeggen elke keer nee maar of hij ons gelooft. We maken een mini game drive naar de camping. We hebben meteen geluk en zien bij de waterplaats een zwarte neushoorn en giraffen. Verderop nog een kleine familie olifanten en witte neushoorns. De safari in Etosha begint goed. Op de camping snel de tent opgezet en bij de waterplaats gaan kijken hier kwamen verschillende olifanten families drinken. Hierdoor bleven de andere dieren wel weg. Na het eten nog even heen geweest en zat er alleen een konijn en wat vogels. Dan maar wat drinken en nog een keer heen nu was er een olifant en drie neushoorns. Je kunt bij de tent de olifanten horen, een heel diep geluid dat uit hun buik lijkt te komen.

Dag 17: Etosha.

Vandaag heel vroeg op om zes uur was er thee en koffie en om half zeven op weg voor de ochtend game drive. Tenminste tot we bij de poort van het resort kwamen deze was nog op slot het duurde zeker 15 minuten voor er iemand kwam opdagen om de poort open te doen. We zijn van waterplaats naar waterplaats gereden en hebben onderweg en bij de waterplaats een heleboel dieren gezien van zebras, gnoes, Impala, koedoe, hartenbeest, giraffe tot hyena aan toe. Doordat het zo droog is zie je veel en zijn alleen de waterplaatsen die bijgehouden worden nog vol. Hierdoor komen de dieren natuurlijk hier naartoe. Een nadeel is al dat stof. Tegen elven waren we weer op de camping, de brunch stond al klaar. Tot vier uur kunnen we nu genieten van het mooie weer en het zwembad. Heerlijk om af te koelen voor we vanmiddag weer op game drive gaan.
De middag was weer prachtig met als toetje 2 leeuwinnen en drie welpjes die we van ver konden zien aankomen. Siya zag ze al van ver dus kon de truck zo neerzetten bij de waterplaats dat we de beste plek hadden. Eerst stonden er nog andere dieren maar deze waren opeens weg. Het was mooi om te zien hoe de leeuwen doelbewust kwamen aanlopen. Eenmaal bij de waterplaats aan gekomen konden we zien dat ze net hadden gegeten, het bloed zat nog op hun kop en poten. Een mooie manier om de game drive af te sluiten met als toetje op de terugweg nog een olifant. We moesten ons wel haasten om voor dat het hek dicht ging op het resort te zijn. Maar dat is gelukt.
Na weer een heerlijke maaltijd van Enoch, lekker zitten kletsen en en nog even bij de waterplaats geweest waar een olifant en drie neushoorns water aan het drinken waren. Morgen de tent weer afbreken en dan gaan we de hele dag door Etosha rijden naar onze volgende camping ook weer in het park.

Dag 18: Etosha.

Weer om zes uur op en de tent weer afbreken, ontbijt en om zeven uur op weg. De dag kan weer beginnen. Op naar de dieren. Tijdens de ochtend hebben we het geluk dat we eerst bij een waterplaats hyenas en jakhalzen een prooi zien op eten, we denken dat het een struisvogel was. Het karkas lag achter een heuveltje. Onderweg hele kuddes zebras en gnoes gezien. een fotostop bij de zoutvlakte van Etosha, deze is 110 km lang en 60 kilometer breed. ds dieren komen hierheen om zout en mineralen te likken/ eten. Ook een jachtluipaard gezien en later bij een waterplaats nog een jonge leeuw die in de schaduw lag te slapen. Ondertussen dronken de andere dieren gewoon door waarschijnlijk had de leeuw al flink gegeten en daardoor zijn ze niet bang.
De lunch was op het tweede resort van het park, hier bij de waterplaats een familie olifanten gespot met twee kleintjes. Na de lunch nog even kunnen zwemmen heerlijk in de warmte die we hier nu overdag hebben.
Op naar nog meer dieren spotten, net voor we bij de camping zijn op het derde resort van Etosha zien we nog 4 jachtluipaarden met een prooi, waarschijnlijk een springbok. Het was een mooie dag vandaag, nu nog even de tent opzetten en dan even rustig aan. Het zijn mooie dagen geweest en zoveel gezien dat moet allemaal nog even bezinken. Horen na het eten dat we morgen om half zeven ontbijten en om zeven uur weer op weg.

Dag 19: Van Etosha naar Bagani.

Vroeg op dus en in het donker de tent afbreken, we hebben namelijk een lange reisdag voor de boog van meer dan 500 kilometer. vanavond slapen we in chalets dus een gewoon bed. Om zeven uur op weg en eerst nog door het park gereden en we hebben nog dikdiks gezien en een zwarte neushoorn. Eenmaal uit het park wordt er flink door gereden we hebben asfalt dus dat gaat goed. Om 10 uur zijn we in Grootfontein waar er boodschappen worden gedaan tegen half twaalf gaan we pas weer op weg. Weer een paar honderd kilometer en dan lunch langs de kant van de weg. Daarna door voor een paar honderd kilometer. Tijd voor een toiletstop en dan de laatste twee uur tot onze lodge aan de kavango rivier. Een leuk huisje en een warme douche. Nu in de bar en straks eten met z'n allen in het restaurant. Daarna gezellig aan de bar gezeten. Wel lekker na zo'n hele lange reisdag.

Dag 20: Van Bagani naar de Okavango Delta.

Vandaag om zeven uur ontbijt en om half acht op pad. We rijden door een nationaal park naar de grens toe tussen Namibië en Botswana. Het verloopt allemaal vlotjes en er stoppen nog bij een winkel voor de laatste boodschappen. Van hier is het nog ongeveer 10 minuten naar de veerboot. Terwijl we op de pont staan te wachten komen er wat auto's aan met versiering. Er kwam een bruidspaar uit met familie en vrienden. Er werd gedanst tot de pont kwam. Op het pont werd er gevraagd of we foto's wilde maken van het bruidspaar. Het was erg gezellig op het pont. Binnen 10 minuten waren we aan de overkant. Vanaf hier is het nog 110 kilometer over een hele slechte weg naar de delta. De slechtste weg die we tot nu toe hebben gehad. Aan het eind was het alleen een spoor door het gras om bij de mokoros ( kano's) te komen. We kwamen om wat bomen heen en daar stond een kudde olifanten, ze waren niet zo blij om ons te zien. Dit lieten ze goed zien en horen. Het was ook wel erg dichtbij en er waren kleintjes bij. Dus snel doorgereden. Bij de opstapplaats voor de bootjes eerst geluncht voor we beginnen aan onze boottocht naar de plek waar we gaan overnachten. De grote bagage blijft achter want zoveel plek is er niet, de tenten en kookgerei gaat natuurlijk wel mee.
Om comfortabel te kunnen zitten worden de matrassen gebruikt als een soort stoel, dit zit verrassend genoeg echt heel goed. De Mokoro wordt als een gondel voortbewogen, dus geen motor en je kunt in alle rust genieten van wat je ziet.Tijdens het varen zien we heel veel vogels, nijlpaarden en olifanten. Na anderhalf uur zijn we op de plek waar we gaan kamperen, het word wild kamperen. Er is niets voor de wc wordt er een gat gegraven en hierboven staat een stoeltje met een wc bril er op. als deur staat erciets verderop een schop en wc papier. Als je naar de wc moet Neem je dit mee en dan weet de rest dat de wc bezet is. een schep aarde in het gat en de wc is doorgespoeld. Simpel maar het werkt.
Na het opzetten van de tent kunnen we even zitten en relaxen. Tegen zonsondergang lopen we een klein stukje voor het mooiste uitzicht. Na het avondeten wordt er door de mannen van de boten nog gezongen en na wat nazitten is het tijd om te gaan slapen.

Dag 21: Okavango delta.

Vannacht veel nijlpaarden gehoord en zelfs vrij dichtbij, ook leeuwen gehoord zelfs nog toen we al aan het ontbijt zaten. Ook dit was niet heel ver weg van het kamp. Vandaag hoefden we voor één keer niet zelf onze tent af te breken. Ook wel eens lekker. Na het ontbijt zijn we samen met de plaatselijke gids met de toepasselijke naam White op pad geweest voor 2 uur door de delta. Helaas weinig dieren gezien, alleen vogels dit kwam doordat de leeuwen in de buurt waren. We hebben de leeuwen sporen gezien, de leeuwen zelf niet. Het was evengoed een mooie wandeling. Tijd voor nog een boottocht naar het volgende kamp waar we al opgezette tenten hebben voor een nacht. Weer heerlijk gevaren met nu nijlpaarden van dichterbij en olifanten die door het water lopen naar een volgend eiland en een heleboel vogels waaronder visarenden. Het is wel warm vandaag. We hebben de middag en de avond dan ook rustig doorgebracht met kletsen. In de nacht weer veel nijlpaarden gehoord.

Dag 21: van de Okavango delta naar de Caprivi en Camp Kwando.

Weer een reisdag met eerst de oversteek in de bootjes van 10 minuten, de truck in pakken en op weg de eerste 110 kilometers weer over die zeer slechte weg dus veel gehobbel. Bij de pont hoefden we niet lang te wachten en zagen we nog nijlpaarden in de rivier. De grensovergang ging weer vlot dus we konden goed door rijden. Lunch was weer langs de kant van de weg. Dus een snelle lunch eenmaal op de camping zit de routine er al in van eerst de tent opzetten, alles pakken. Even wat gewassen, even in het zwembadje geweest en heerlijk gedoucht. In de avond nog even in de bar gezeten.

• 26 September 2016 - 15:48

Guda:

Hoi Aggie, wat een aventuren maak jij mee.. Fantastisch hoor, gedurfd wel.. Tussen al dat wild wat er loopt. Wordt vast geen Artis volgend jaar met mij?!

• 26 September 2016 - 15:52

Guda:

Er ging iets fout.

• 26 September 2016 - 22:09

Elma:

Hi Aggie, wat een belevenissen zeg! Je hebt al veel dieren gezien en een zwarte en een witte neushoorn. Dat is heel bijzonder! Vaak zie je maar 1 van de 2. En je bent ook nog eens zeer actief met die tent op en afbreken! Goed voor de conditie ha ha.
    Je hebt vast al onwijs veel fotos gemaakt. Ik ben erg benieuwd.
    Het is je laatste week en eerlijk gezegd missen je we wel hoor. Vooral omdat we je stem niet even horen. De berichten zijn natuurlijk super maar toch anders dan even met elkaar praten.
    Hier gaat alles goed. Vorige week collecte gelopen met gelukkig prachtig weer. Het werk bij The Bakery went al aardig en ik heb het lekker druk. Gisteren ben ik naar het nieuwe Topsportcentrum in Koog ad Zaan geweest. Daar speelden de nederlandse heren een kwalificatiewedstrijd volleybal. Tegen Turkye en we hebben gewonnen! Geplaatst voor het EK in Polen. Superleuk.
    Dikke kus van ons allemaal en nog veel plezier!

• 30 September 2016 - 09:05

Kirsten:

Geweldig! zie de delta weer zo voor me door je verhalen..