vijfde reisverslag - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Agnes Al - WaarBenJij.nu vijfde reisverslag - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Agnes Al - WaarBenJij.nu

vijfde reisverslag

Blijf op de hoogte en volg Agnes

30 September 2016 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dag 23: Van Caprivi naar Chobe.

Vandaag wat later op pas om 7 uur en eerst de tent inpakken, ontbijt en de truck inpakken voor we om half acht weer op weg gaan. Gelukkig blijven we 2 dagen in Kasane bij het Chobe park in Botswana zodat we de tent een keertje kunnen laten staan. Dit was ook weer een reisdag maar niet zo erg lang, we gaan weer de grens over tussen Namibië en Botswana. Ik krijg zo wel een boel stempels in mijn paspoort. Het formulier om Namibië in en uit te komen ken ik nu wel uit mijn hoofd en ook het kenteken van de truck. Dit moeten we steeds invullen. We zijn weer zo de grens over, het gaat erg gemakkelijk. Het is geen lange rit ongeveer vier uur naar Kasane wat net buiten het Chobe park ligt. Na de grens zijn we meteen in het Chobe park en hier lunchen we eerst langs de kant van de weg bij één van de ingangen. In Kasane gaan we eerst even geld pinnen want in Botswana heb je de Pula. We hebben hier even de tijd omdat er ook eten moet worden ingekocht. Er is een café met wifi dus hier strijken we neer, koel en internet. Wat wil je nog meer.
Op de camping aangekomen mogen we kiezen uit plaats 1 of 9, het wordt 1 bij de rivier. Er staat wel schrikdraad waarschijnlijk om de nijlpaarden tegen te houden. Na het opzetten van de tent is er tijd voor het zwembadje, het is niet groot maar wel verkoelend. Nog geen half uur later schijnt de receptioniste ons niet de keuze hebben mogen geven maar hadden we op plaats 9 moeten staan. Voor vandaag mogen we blijven staan maar morgen moeten we verkassen. Gelukkig doet de crew dit voor ons want morgenochtend om kwart voor zes worden we opgehaald voor een game drive. Na het avondeten nog even naar de bar, er is wifi maar ik kom er niet op dan maar gewoon gezellig kletsen.

Dag 24: Chobe.

Vanochtend om kwart over vijf op want om kwart voor zes opgehaald voor een game drive in het Chobe nationale park. We gaan met een open 4 x 4 dus is alles goed te zien. Voor we in het park zijn zien we al buffels, we hebben nu al vier dieren van de Big five gezien. Alleen het luipaard nog niet. Bij de ingang van het park is het druk met auto's eenmaal in het park valt de drukte mee. Het was een mooie game drive met veel vogels wat goed uitkwam voor Marius, daarnaast impalas,springbok, waterbok, buffels, giraffen,nijlpaarden, bavianen echt een hele grote groep, olifanten en als klap op de vuurpijl een leeuw die aan zijn ontbijt was begonnen. Hij had een buffel gedood. Om de Leeuw heen zaten allemaal gieren en ook wat jakhalzen af te wachten tot ze ook een graantje konden mee pikken.
Terug op de camping stond het ontbijt al weer klaar. Tot de lunch lekker rustig aan gedaan, even in de bar geweest voor de wifi en ik kwam er zowaar op dus dat was een bonus. Het is zo'n 37 graden vandaag lekker warm gelukkig is er genoeg schaduw. Na de lunch zijn we even Kasane ingeweest voor we werden afgezet bij een andere lodge voor de Sunset Cruise op de Chobe rivier, onze boot zat gelukkig niet zo vol waardoor er genoeg ruimte was om rond te lopen voor de beste foto's. Weer heel veel gezien van wrattenzwijn, groene meerkat apen, olifanten, giraffen, buffels, nijlpaarden, krokodillen en veel vogels van reigers tot visarenden. We zijn allemaal aangestoken door Marius en elke vogel wordt op de foto gezet. De zonsondergang was minder door de nevel die kwam opzetten maar dit gaf ook weer mooie foto's. Terug aan wal stond de truck er al weer om ons terug te brengen naar de camping. Na een lange dag waarin er veel te zien was weer heerlijk gegeten. Het laatste diner dat door Enoch voor ons is klaargemaakt want dit wordt de laatste keer slapen in de tent.

Dag 25: van Chobe naar de Victoria Watervallen.

Vandaag om half zes op, de laatste keer de tent inpakken en dit gaat nu eigenlijk vanzelf, om half zeven ontbijt en om zeven uur op weg naar de grens van Botswana met Zimbabwe. We gaan zo vroeg om de drukte bij de grens voor te zijn. Na een half uurtje zijn we bij de grens, Botswana uitkomen gaat vlot nu nog Zimbabwe inkomen. Dit gaat wel even duren alles wordt namelijk met de hand gedaan. Om het sneller te laten gaan laat Colin alle paspoorten, formulieren en het geld voor het visum innemen door een douanier terwijl we in de rij staan. Nu kunnen we gewoon in de truck gaan zitten of buiten staan en niet in de rij tot alles klaar is. Er wordt gevoetbald en binnen het uur zijn de paspoorten weer terug en heeft iedereen een visum voor Zimbabwe. Toch nog vlot gegaan. Nog een half uurtje rijden en we zijn in Vic Falls. Hier even een kleine rondrit gedaan zodat we weten waar alles is. Aan gekomen bij het hotel waren de kamers nog niet klaar we waren ook wel vroeg, iets over tienen. Dus nog even de stad in, gestopt bij een kantoor voor diegene die nog wat willen boeken en natuurlijk geld pinnen. In Zimbabwe wordt alles betaald met Amerikaanse dollars en deze komen dan ook uit de geldautomaat. Nog wat gedronken en terug naar het hotel. Hier de middag lekker ontspannen door gebracht. Eerst geluncht en toen heerlijk bij het zwembad gezeten en genoten van de zon. Tegen half zeven de stad ingelopen en met wat anderen gegeten bij mama Afrika dit viel wat tegen we moesten lang wachten en de porties waren vrij klein. Wel oorbellen gekocht. Het was zo een lekker relaxed dagje.

Dag 26: Victoria Watervallen.

Vandaag kon ik uitslapen maar was al om 6 uur wakker ondanks het heerlijke bed ben tot 7 uur in mijn bed blijven liggen en toen toch maar opgestaan. Om kwart over 7 lag ik in het zwembad en heb 20 baantjes gezwommen, je moet toch wat zo vroeg op de ochtend. Daarna heerlijk gedoucht en wat gerommeld. Tegen negen gaan ontbijten met Eef en Silke, zodat we tegen tienen samen met Paul richting de watervallen konden gaan. Zijn er lopend heen gegaan en hebben onderweg wat te eten gehaald bij de supermarkt zodat we er kunnen picknicken. Het begon al weer flink warm te worden. Het wordt vandaag 36 graden.
De watervallen zijn ondanks dat er minder water door de Zambezi stroomt nog steeds indrukwekkend en fantastisch om te zien en mee te maken. Bovendien is het door de druppels van het water soms lekker verkoelend nu het zo warm is. we lopen van uitzichtpunt naar uitzichtpunt en onderweg zien we ook nog groene meerkat apen. Het is moeilijk te beschrijven hoeveel indruk de watervallen maken. Het is wat betreft natuurschoon echt een van de hoogtepunten van deze reis. Ik zou ze nu ook wel eens willen zien als er heel veel water doorstroomt. Dus dat wordt nog een keer terugkomen. Tegen half twee hebben we een taxi terug genomen naar het hotel en hebben heerlijk ontspannen aan het zwembad gezeten. Tegen zessen even douchen en om zeven uur richting de stad gelopen om te eten nu bij het Shearwater café dit was erg lekker en genoeg. Waren tegen negen uur weer terug in het hotel. Zijn toen nog uit geweest met z'n vijven. Siya heeft ons het nachtleven van Vic Falls laten zien. Vanaf het hotel met de taxi naar de stad het eerste stukje met zes man en de chauffeur in detaxi. Onze chauffeur voor de hele tijd was een rasta. dus de chauffeur en Paul voorin, Eef, Silke, Siya en ik achterin en de man die wat tshirts was komen brengen in de kofferbak.
Eerst naar het Shoestring café dit zit in een hostel. Hebben geprobeerd om Amerikaans poolbiljart te spelen. De potjes die we tegen andere speelde hebben we gewonnen maar dit was niet dankzij ons. Gelukkig kon Siya het heel goed. Shoestring ging alleen al om half één dicht dus tegen één uur nu met z'n vijven in de taxi naar een disco in de townships. Dit was net iets voorbij ons hotel. Een hele ervaring om mee te maken er waren ook mensen vanuit de Shoestring waar we mee hadden gepoold. Je wordt dan meteen begroet als een vriend. Iedereen wil met je praten. Hebben nog gedanst en staan praten. Tegen half drie vonden we het wel welletjes en met de taxi terug gegaan naar het hotel. Hier met Eef en Silke nog even zitten kletsen op hun kamer, tegen vieren gaan slapen.

Dag 27: Vic Falls

Vandaag na een zeer korte nacht toch om kwart over zeven in het zwembad samen met Silke en Paul baantjes getrokken. Goed tegen de vermoeidheid en iets teveel drank. Om kwart over acht aan het ontbijt en daarna alvast wat ingepakt want morgen is het de dag van vertrek.
De rest van de dag ga ik het rustig aan doen, zijn nog wel even de stad in geweest om winkels te kijken en hebben meteen geluncht. Zijn lopend heen en terug gegaan dan voel je wel dat het warm is. Nu heerlijk aan het zwembad genieten van de 36 graden die het vandaag is. Tijdens de middag komt er iets meer bewolking maar het blijft warm.
Om half zes met de truck naar het uitkijk cafe bij de watervallen, een restaurant met uitzicht op de Zambezi kloof en de brug over deze kloof. Hier hebben we met de hele groep en natuurlijk het drietal wat ons veilig van Kaapstad naar Victoria Falls heeft gebracht gegeten. Tegen negen uur waren we weer terug in het hotel, nog even wat gedronken en nu naar bed.
Morgen is de dag van vertrek.

• 04 Oktober 2016 - 19:28

Joke Balkenende:

Oh Agnes , wat is het weer snel gegaan.
    Mooie verhalen en lekker genoten. ik zie je snel.
    gr Jook