Derde reisverslag Peru - Reisverslag uit Cusco Puquio, Peru van Agnes Al - WaarBenJij.nu Derde reisverslag Peru - Reisverslag uit Cusco Puquio, Peru van Agnes Al - WaarBenJij.nu

Derde reisverslag Peru

Blijf op de hoogte en volg Agnes

03 Oktober 2019 | Peru, Cusco Puquio

Dag 13 van Puno naar Cuzco,

Vandaag is een reisdagboek en we vertrekken dan ook al om 7 uur dus zes uur op en half zeven ontbijt. We hebben nu een klein busje en niet meer onze super de luxe bus. Dat is wel even gewennen hoor. Maar op zich zit het prima. Onze eerste stop is net buiten Puno om vanaf de heuvel het Titicaca meer op de foto te zetten. Vanaf hier is de eerstvolgendestop voor koffie, het kopen van een sandwich en heel belangrijk het toilet. Hierna rijden we weef voor 2 uur en stoppen voor een foto van de gletsjer waarmee de Urubamba rivier begint. Even de benen strekken en naar de w.c..

Onze laatste stop voor Cuzco is bij de e archeologische opgraving van Reactie, een Inca ruïne. Van hier is het nog twee uur rijden naar Cuzco waar we tegen half vier aankomen. Daniël laat ons het centrale plein zien en een paar van ons gaan meteen de kathedraal bekijken. Daarna hebben we aan het plein heerlijk Chocolademelk met slagroom en een stukje taart genomen.

Terug in het hotel om 7 uur voor de anderen de briefing over de trekking die ze gaan doen en Daniël vertelde Angelie en mij war wij dan gaan doen. Heb wat kleding afgegeven om te wassen. Het gaat hier per kilo was. Hierna met z'n allen wezen eten.

Dag 14 Cuzco,

Vandaag een vrije dag in Cuzco en ben samen met Angeli op stap geweest, zijn eerst naar het centrale plein gelopen en hebben daar heerlijk cappuccino gedronken met uitzicht op het plein. Van hier zijn we lopend naar de Inca ruïne Sacsayhuaman gegaan. Dit ging wel op sommige plekken steil omhoog dus we zijn er rustig naar toe gewandeld. Het waren wel hele leuke straatjes waar we door heen liepen. Onderweg kwamen we een bankje tegen dus even lekker gezeten om wat bij te komen. Eenmaal aangekomen rondgelopen en rondgekeken. Er was ook een mooi uitzicht op Cuzco en we konden goed zien waar we gelopen hadden. Het was een groot terrein maar na 2 uurtjes zijn we toch weer naar beneden gelopen. Hebben ergens in het centrum gegeten en daarna nog als toetje een cappuccino met een stuk chocoladetaart op het centrale plein. Hebben nog even in het zonnetje gezeten op het plein voor we nog naar het Inca museum zijn geweest daarna vonden we het wel welletjes. Dus terug naar het hotel waar we tegen half vijf waren. De was lag al klaar en het was 21 sol (nog geen zes euro), had drie kilo was. Dus dat is een koopje. Samen met de anderen van de groep gegeten. Zij waren vandaag naar de heilige Vallei geweest, ze gaan morgen beginnen aan hun trekking. Wij gaan morgen op weg naar de heilige Vallei samen met Daniël. Over drie dagen komen we dan weer samen. Dus na het eten gedag gezegd want ze moeten morgen al om half zes in de ochtend weg.

Dag 15 van Cuzco naar Urabamba,

Vandaag gaan we pas om half tien weg uit Cuzco zit evengoed al om acht uur aan het ontbijt. Was toch al wakker. Na het ontbijt mijn tas gepakt want we laten de grote bagage achter in Cuzco. Om half tien vertrekken we met het busje naar Urubamba. De eerste stop is bij het begin van de vallei om foto's te nemen. De vallei is erg vruchtbaar door de Urubamba rivier. We stoppen daarna in het plaatsje Pisac waar we eerst koffie drinken en daarna over de markt lopen. Heb daar lama's sleutelhangers gekocht, 1 sol per stuk. We kopen om twaalf uur wat empanadas die we in het busje op eten. Voor we naar ons hotel gaan stoppen we bij een supermarkt waar we wat wijn en chips kopen voor vanavond. Ons hotel ligt buiten Urubamba en het is van het project Nino's del arco iris, wat zoveel betekent als kinderen van de regenboog. Het hotel heet Las charitas del arco iris. Ik heb een bungalow, het is erg luxe. De middag heb ik heerlijk op mijn veranda gezeten en wat gelezen. De tuin is prachtig en er vliegen kolibries rond.

Om vijf uur met z'n drieën op de veranda aan het de wijn en chips gezeten. We hebben tot het eten om 7 uur Uno gespeeld dit was erg gezellig. We hebben heerlijk gegeten in het hotel er is verder niet zoveel hier. Over van alles en nog wat gepraat. Tegen half negen heerlijk gedoucht en nu nog even lezen.

Dag 16 de heilige Vallei,

Vandaag om 8 uur ontbijt en om half negen op weg met het busje van het hotel. De eerste stop is in het plaatsje Maras waar we even rondlopen de huizen hebben boven de deur het familiewapen en de datum waarop het huis gebouwd is. Uit een van de poorten kwamen een aantal ezels en koeien met een mannetje er achter aan op weg naar de akkers denk ik. Van hier zijn we naar Moray gereden een Inca ruïne waar ze gewassen kweekte, ze hadden toen al meer dan 5000 soorten aardappels. Het waren terrassen in een ronde vorm. Hierna door naar de zoutpannen van Maras. Elk gezin uit Maras heeft een zoutpan. Het was hier erg druk maar wel mooi om te zien. Nog wat zout gekocht.

Van hier terug naar het hotel waar we tegen kwart voor één aankwamen net op tijd voor de lunch we hebben heerlijk buiten gegeten. Hierna heerlijk op de veranda voor de bungalows zitten lezen. Om vijf uur met z'n drieën op de veranda aan de wijn en chips. Natuurlijk ook tot het eten zitten kaarten er moesten wel twee flessen wijn leeg. Maar dat is gelukt hoor, de wijn meegenomen naar het diner. Weer heerlijk gegeten en tegen negen uur was het welletjes. Heerlijk uitgerust in een hele mooie omgeving. Echt van genoten.

Dag 17 van Urubamba naar Aqua calientes,

Vandaag om kwart voor acht aan het ontbijt en na te hebben afgerekend voor het eten en het busje van gisteren, hebben we een rondleiding gehad langs de school van de stichting was leuk om te zien wat er daar allemaal gerealiseerd wordt ook doordat we in het hotel hebben geslapen. Om half negen op weg naar Ollantaytambo de laatste Inca stad in Peru met daarbij ook nog Inca ruïnes. We waren hier na een uurtje rijden. We hebben onze tassen bij Daniël achter gelaten en zijn naar de ruïnes gelopen. Ik ben helemaal naar boven geklommen, best wel een klim maar de moeite waard, we eer beneden naar het restaurant gegaan en eerst een koffie genomen. Dat had ik wel verdiend. De anderen zouden iets eerder van de trekking terug zijn zo tegen kwart over twaalf. Dus ben samen met Angeli nog even het oude gedeeLet van de stad door gelopen. Terug in het restaurant lunch besteld en toen werden de wandelaars afgezet door een busje. Hebben elkaar bijgepraat en het is leuk om weer compleet te zijn als groep. Hebben lekker gegeten en gekletst tot het om kwart voor drie tijd was om naar het station te lopen. Om half vier vertrok de trein, je moet bij het instappen je paspoort laten zien anders gaje niet meer. We kregen wat te drinken en een stukje chocolade cake. Ik kreeg zomaar nog twee stukjes zoete aardappel cake van de obers. Na anderhalf uur zijn we aangekomen bij het eindstation. We hadden mooi uitzicht uit de trein. Je ziet het landschap veranderen, het wordt steeds groener en er staan steeds meer bomen. Auqua calientes en Machu Picchu liggen in het nevelwoud op 2040 meter hoogte. Het was een klein stukje lopen naar het hotel. Niet zo mooi als het vorige maar het is voor 1 nachtje. Met z'n allen gegeten en daarna nog even naar het stadion gelopen omdat er een twee daagse festival is omdat de stad 78 jaar bestaat. Niet lang gebleven omdat het begon te regenen en we morgen al om 5 uur op moeten. De eerste keer dat ik mijn oordoppen gebruik maar het is lawaaiig in het hotel en daarnaast dus feest in de stad.

Dag 18 Machu Picchu,

Stond om kwart voor vijf al onder de douche, ontbijten en daarna de bagage afgegeven bij de receptie. Hup op weg naar het punt vanwaar de bussen naar Machu Picchu vertrekken. We konden zo instappen in de bus voor zes uur. De mensen die een kaartje hadden voor zeven uur stonden al in de rij bij hun bushalte. Alles loopt gesmeerd, je hebt wel je paspoort nodig anders kom je niet de bus en ook niet Machu Picchu in. Na 30 minuten kom je aan bij de toegang tot Machu Picchu ook hier is het je paspoort en entreebewijs laten zien voor je er in mag. Dan loop je naar boven en heb je opeens uitzicht op Machu Picchu, een schitterend gezicht op de stad de bergen er omheen en de mist die overal hangt. Hier dan ook één groepsfoto genomen moesten wel even wachten tot de mist weer wegdreef. Van hier ging het omhoog met een percentage van 35% naar de zonnepoort, de ingang vanaf de Inca trail in Machu Picchu. Gelukkig kon ik het in mijn eigen tempo doen, je had destijds tot negen uur want dan begon de rondleiding. Ben om 10 over 7 vertrokken en kwam na 50 minuten om acht uur aan. Het was pittig maar zeker de moeite waard om het uitzicht op Machu Picchu. Naar beneden ging iets sneller maar je moest wel uitkijken omdat het de stenen glad konden zijn. Om negen uur begon de rondleiding met eerst een uitleg, alles is strak gepland, dat moet ook wel want erckomen 7000 bezoekers per dag. Je gent er zeker niet in je eentje maar het blijft een fantastische ervaring. Aan het eind kon je nog zelf war rondlopen in het laatste deel van de stad, hier wat rondgedwaald en daarna naar buiten. Bij de uitgang een stempel in mijn paspoort gezet en wat gegeten want als je om half vijf eet heb je c om twaalf uur wel trek. Hierna met wat anderen de bus teruggenomen, hadden dezelfde bus terug. In het stadje nog wat rondgelopen op de markt en koffie gedronken. Om twee uur uit het hotel vertrokken naar het treinstation voor de trein terug naar Ollantaytambo en vanaf hier met een busje naar Cuzco alles bij elkaar drieënhalf uur reizen. Gelukkig stopte we in Ollantaytambo om wat te drinken en eten te kopen en natuurlijk voor het toilet. We kwamen tegen half acht aan bij ons hotel. Om acht uur nog gaan eten en waren tegen tien uur weer in het hotel. Nu is morgen een vrije dag dus kan ik lekker rustig aan doen.

Dag 19 vrije dag in Cuzco,

Vandaag toch om kwart voor acht aan het ontbijt maar heerlijk rustig kunnen ontbijten geen gehaast zeker een uur over gedaan. Daarna nog wat gerommeld op mijn kamer en toen ik bij de receptie kwam waren daar ook wat anderen van de groep dus samen rondgewandeld door de straatjes en winkels gekeken. Het had net geregend maar gelukkig was het weer droog maar wel bewolkt. Kwamen nog wat anderen tegen en zaten op het laatst met z'n achten aan de koffie op het plein. Je de koffie wat geld gepind want redchet net niet, kwam m er een demonstratie voorbij op het plein, naar ons idee van mensen die in het toerisme werken. Van hier ben ik allen rond gaan lopen wilde ergens heen maar kwam uit bij de san Pedro markt dus deze bekeken en via allerlei straten kwam ik daarna weer uit op het centrale plein uit. Hier geluncht en ook mijn verslag bijgewerkt. Nu wel de goede kant opgelopen voor de zon tempel waarvan alleen nog de muren over zijn. De Spanjaarden hebben hier namelijk een kerk op gebouwd. Eerst even op een bankje gezeten want de zon was er weer. Daarna binnen en in de tuin rondgekeken. Van hier terug gelopen naar het hotel en tegen vieren was ik terug. Om zeven uur zijn we met z'n allen gaan eten want dit is de laatste avond dat we er allemaal zijn. Morgen gaat Klaas naar Bolivia en niet met ons mee terug naar Lima. We hebben nog gegeten in een restaurant waar ook kunst hangt en we mochten 1 van de 4 kamers bekijken die ze ook hebben. Alles behalve het meubilair is te koop. Heerlijk gegeten en daarna met een paar nog wat wezen drinken pas om 12 uur in het hotel terug.

Dag 20, 21 en 22,

Vandaag dag 20 vliegen we vanmiddag naar Lima waar we in de avond aankomen, morgen hebben we een halve dag in Lima en vliegen we in het begin van de avond terugnaar Amsterdam waar we zaterdag 5 oktober aankomen.

• 03 Oktober 2019 - 22:27

Guda:

Wat een fantastische dagen heb je weer beleefd. De vakantie al weer op z'n eind. Wat gaat dat vlug hé.. Maar mooie dagen gehad lees ik. Succes met de terugreis en welkom thuis!

• 09 Oktober 2019 - 15:25

Jose:

Jeetje Aggie,
    Wat een geweldige reis weer. Inmiddels ben je weer terug,maar je kent mij......ik en een p.c
    Dat klikt niet met elkaar,ik ga liever sporten.Heb nu sinds een maand weer eens op de laptop gekeken,sorry.
    Je hebt dus volop genoten. Ben niet zo'n beetje jaloers.
    Volgend jaar ga ik mee hoor. Wilde eigenlijk een kleine cruise gaan maken,maar dit is ook niet verkeerd.
    Hoeveel foto's heb je wel niet gemaakt..
    Ik hoop ze gauw te zien.
    Ingrid kreeg ik niet te pakken met haar verjaardag. Jammer.
    Gaan we gauw weer eens lunchen en dan kan jij alles vertellen en foto' s laten zien.