Eerste reisverslag Cuba - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Agnes Al - WaarBenJij.nu Eerste reisverslag Cuba - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Agnes Al - WaarBenJij.nu

Eerste reisverslag Cuba

Blijf op de hoogte en volg Agnes

18 Oktober 2015 | Cuba, Santa Clara

Reisverslag Cuba.
Eerste reisverslag.
Maandag 12 oktober dag één:
Het is eindelijk zover onze reis naar Cuba gaat beginnen.
We zien elkaar op het trein station van Schiphol, zitten wel in dezelfde trein maar Ingrid is eerder ingestapt. Weten door de SMS dat we in ieder geval alle twee de trein hebben gehaald.
Op Schiphol komen we er achter dat we zelf moeten inchecken op zo'n apparaat gelukkig worden we geholpen want tot drie keer toe wordt mijn paspoort niet gescand en is het apparaat buiten werking. Dan wordt je wel wat zenuwachtig maar we hebben dan toch onze boarding passen voor alle twee de vluchten. De volgende opgave is zelf je bagage inchecken en in de gaten houden dat het wel is door gelabeld tot Havana. Als dat ook is gelukt in de rij voor de security scan die nu meteen is en niet pas bij de gate. Tijd voor koffie dat hebben we wel verdiend.
De vlucht naar Madrid vertrekt 20 minuten te laat en bij Air Europa moet je alles op vluchten binnen Europa aan boord kopen. Gelukkig is het maar twee en een half uur dat hebben we overleefd.
Madrid wij ons haasten naar het volgende vliegtuig want we waren laat en moesten nog zeker 20 minuten lopen naar de gate en door de douane. Vertrok ook dat vliegtuig later. Deze vlucht duurde zowat tien uur en was niet de meest comfortabele vlucht die we ooit gehad hebben.
Dan eindelijk Cuba, door de douane, wel eerst drie verschillende formulieren al ingevuld, door de scan en wachten op de bagage. Één iemand kreeg haar bagage niet deze stond nog in Amsterdam. Eindelijk met de bus door een donker Havana naar ons hotel. Daar wat gewisseld en ingecheckt. Tijd voor een koffie in onze bungalow, een SMS om te zeggen dat we er zijn en om half 1 in de nacht ( half 6 in de ochtend in Nederland) naar bed. Het was wel een reis om in Cuba aan te komen. Morgen gelukkig pas om 10 uur de informatie voor de reis even uitslapen.

Dinsdag 13 oktober dag twee:
Vandaag eerst maar eens gekeken waar we nu eigenlijk geslapen hebben en hoe ons hotel er uit ziet. Het is een soort bungalowpark. Onze bungalow is okay, airco en een douche met warm water. Op naar het ontbijt, een plus hier ze hebben echt brood zelfs bruine kleine kadetjes. Heerlijk gegeten met live accordeon muziek erbij.
Om 10 uur wat uitleg gekregen over de reis van Alexis onze Cubaanse reis begeleider. Snel wat water gehaald in de supermarkt en met de hele groep op naar oud Havana. Als eerste stop natuurlijk het plein van de revolutie waar Fidel altijd zijn toespraken hield. Onderweg al veel oude klassieke Amerikaanse auto's zien rijden. De wegen zijn ook niet echt druk. Verder naar het Hotel Nacional een van de oudste en beroemdste hotels van Havana. Hier even naar binnen geweest en door de tuin gelopen. Van hier langs het Capitol naar central park en lopend oud Havana in om alles te bekijken. De huizen zijn niet allemaal in even goede staat maar de sfeer is geweldig. Mooi weer, aardige mensen, mooie oude auto's en natuurlijk de muziek.
Langs een hele oude apotheek met kroonluchters, het is nu een museum verder door de straatjes naar Plaza de Vieja waar we heerlijk koffie hebben gedronken en wat gegeten. Na een uurtje weer met de groep verder gewandeld langs mooie oude huizen en kerken naar het Plaza de Armas en verder naar het Hotel Ambos Mundos waar de schrijver Hemingway verbleef.
Op naar het Plaza de Cathedral waar in de kerk een koor met orkest aan het oefenen was. Hier weer wat gedronken en toen begon het te onweren en stortregens. De straten en het plein stonden blank en na een uur was het pas over. Enkeldiep door het water weer bij elkaar gekomen en we mochten door de kerk naar de achteruitgang want het water werd in de straten werd alleen maar dieper. Bij de bus miezerde het gelukkig alleen nog maar en terug in het hotel was het droog. Dus even op ons terras een Cuba libre gedronken voor we met zijn allen uit eten gingen. Lekker gegeten en naderhand nog met wat mensen wat gedronken. Een heerlijke dag gehad in Havana.

Woensdag 14 oktober dag drie:
Vandaag begonnen met geld wisselen in een casa de cambio, waar je 1 voor 1 naar binnen mocht gelukkig waren wij als tweede aan de beurt. Want het werd al weer lekker warm. Vlug ontbeten en toen zijn we door de bus afgezet bij het Capitol om zelf Havana te gaan verkennen.
We zijn gaan lopen en ietwat anders gelopen en echt de woonwijk ingelopen. Langs de slager en de bakker op een gegeven moment gelukkig een kerk die op ons kaartje stond en toen wisten we weer waar we waren. We kwamen uit op het Plaza de Vieja waar we wat hebben gedronken en andere van de groep tegenkwamen hebben gezellig zitten kletsen. Weer wat rondgewandeld en bij de Cathedral wat gegeten samen met weer andere uit de groep.
Tijdens de lunch begon het te regenen gelukkig niet zo hard als gisteren en niet zo lang. Na de regen zijn we met de taxi, een hele oude lada, terug gegaan naar het hotel. We zijn heel aangekomen. Om dat te vieren maar een Cuba libre genomen op het terras. Tegen vijven weer een echte hoosbui maar dit bracht wel verkoeling. Nu aan de koffie en straks wat eten. In de avond nog wat gedronken met wat mensen van de groep. Morgen gaan we op weg naar Vinales.

Donderdag 15 oktober dag vier:
Op tijd op weer geen warme douche ontbeten en om half negen met de bus op weg. Een bewolkte dag vandaag. De eerste stop was de luchthaven om de koffer van Hannneke op te halen. Dit duurde wel een uur maar ze had gelukkig haar koffer. We zijn natuurlijk wel op Cuba.
Elke dag vertelt Alexis iets over Cuba en leren we een nieuw woord. Hij kan goed vertellen en het vgeeft wel duidelijkheid over wat we zien hier.
Op weg naar Las Terrazas, een biologisch reservaat waar we een oude franse koffieplantage hebben bekeken en daarna heerlijk geluncht op een boerderij in het reservaat. Voor de koffie zijn we naar het plaatsje Las Terrazas bij Maria geweest. Op naar de rivier San Juan en de bewolking werd donkerder en we hoorde wat gerommel. Met de bus op weg naar Finales in de regen. Op de snelweg stonden we opeens stil. Door de regen stopte iets er mee en kreeg de motor geen diesel meer, de chauffeur moest iets handmatig omzetten bij de motor en toen konden we weer verder. De rit ging verder voorspoedig en tegen half zes waren we in Vinales. We hebben weer een bungalow dit keer iets kleiner en met uitzicht op het bos. Samen met de buren genoten van een Cuba libre als afsluiting van de reisdsag. Straks wat eten. Na het eten nog gezellig bij de bar aan het zwembad gezeten. Morgen weer een nieuwe dag.

Vrijdag 16 oktober dag vijf:
Vandaag in de ochtend een wandeling gemaakt vanuit Vinales in de omgeving. Het regende zowat vanaf het begin van de wandeling dus het werd al snel erg modderig omdat het ook de halve nacht had geregend. Onderweg geschuild in een tabaksschuur. Bij mensen thuis konden we zien hoe sigaren werden gemaakt en we kregen een bakkie koffie. De regen werd wat minder dus weer aan de wandel, het bleef niet lang droog gelukkig was er heel toevallig een gelegenheid om te schuilen en wat te drinken. Het was evengoed een gezellige wandeling ook al was het wandelen niet erg lang. Terug in Vinales wat gegeten met een paar anderen en even rondgelopen doorchet stadje en ook weer door de omgeving nog meer modder maar wel droog. Een kaart voor het internet gekocht en terug naar het hotel met een taxi. De schoenen en onszelf schoongemaakt en even lekker uitgerust. Tegen zessen aan een pina colada bij het zwembad voor we om zeven uur met de hele groep zijn gaan eten op een biologische boerderij. Erg lekker eten en een gezellige avond. Het begon wel weer te regenen. Daarna nog met een groepje wat gedronken en gekletst.

Zaterdag 17 oktober dag zes:
Weer op pad, we gaan naar Santa Clara, zes uur met de bus. Het is vandaag bewolkt maar tot nu alleen een paar druppels regen gehad. De snelweg is weer heel rustig, driebaansweg en zowat geen auto's te zien. Onderweg geluncht in een soort wegrestaurant en aan het eind van de dag naar het museum en mausoleum van Che Guavera mochten alleen buiten foto's nemen. Hierna weer regen dus niet de stad in geweest in de avond hoewel we een hotel in het centrum hebben. Morgen Santa Clara bekijken voor we door gaan naar Cienfuegos.

• 18 Oktober 2015 - 16:48

Ina:

Wat klinkt dit allemaal heerlijk en vertrouwd!! Geniet meiden!!

• 18 Oktober 2015 - 21:15

Jose:

Jammer van da regen, maar jullie vemaken je opperbest lees ik wel. Geniet ze meiden,

Jose

• 18 Oktober 2015 - 22:00

Cindie:

Leuk weer te lezen. Have fun!

• 19 Oktober 2015 - 09:31

Annemieke:

Nog veel plezier!

• 19 Oktober 2015 - 11:41

Saskia:

Enjoy meiden!
    Hopen op wat beter weer!

• 19 Oktober 2015 - 15:23

Joke Balkenende :

Wat jammer van de regen maar tis wel warm toch?en lekkere coctails yammie !

• 19 Oktober 2015 - 20:45

Elma:

Hello ladies, mooi verslag hoor zo van de eerste dagen! Geniet maar lekker van al het moois en de drankjes :-) Ik heb een email gestuurd als antwoord op je eerste berichtje.
    Groetjes van iedereen hier

• 20 Oktober 2015 - 09:47

Hanny:

Lieve Agnes en Ingrid,
    Een hele fijne tijd gewenst!
    Groetjes Han

• 20 Oktober 2015 - 14:08

Roely:

Veel plezier meiden!

• 26 Oktober 2015 - 13:43

Marja:

Heel wat meegemaak,t leuk verslag, heerlijk genieten veel plezier