tweede reisverslag Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Agnes Al - WaarBenJij.nu tweede reisverslag Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Agnes Al - WaarBenJij.nu

tweede reisverslag Cuba

Blijf op de hoogte en volg Agnes

25 Oktober 2015 | Cuba, Santiago de Cuba

Tweede reisverslag Cuba.

Zondag 18 oktober dag 7:
Vandaag eerst in de otend nog Santa Clara in geweest om de trein te zien die Che Guevara tijdens de revolutie had laten ontsporen en het centrale plein te bekijken. We liepen iets om maar zo hebben we meteen wat meer van het plaatsje gezien. Terug in het hotel even aan de koffie op het terras en om elf uur op weg naar Cienfuegos. Dit was maar een uurtje rijden tegen twaalven waren we er mooi op tijd voor de lunch. Gegeten in een prachtig oud gebouw naast het hotel. Hierna het centrum van Cienfuegos in want we konden pas na drie uur inchecken in het hotel. Afgezet op het centrale plein met mooie oude gebouwen er omheen. Hier wat rondgewandeld en verder over de boulevard en weer terug naar het plein. Het is zondag dus veel winkels waren dicht. Op het plein een cappuccino gedronken en daarna het theater van binnen bekeken. Het begon soms even te spatten en we gingen even in het muziek prieel in het park zitten om te schuilen. Het begon alleen steeds harder te regenen en we hadden niets bij ons. We wilden net door de regen heen naar de bus rennen aan de andere kant van het plein toen deze ons kwam ophalen wat een service. Van hier naar het hotel en daar zijn we nu wat aan het relaxen op onze kamer eerst met een cappucino en daarna met een Cuba libre.
In de avond met een aantal aan de overkant van het hotel gegeten, er stond veel wind maar het was niet te koud gelukkig. Terug in het hotel een cappuccino en toen eens op tijd naar bed gegaan.
Maandag 19 oktober dag 8:
Om 9 uur weer op weg nu naar Trinidad een rit van maar anderhalf uur. Dus we waren er weer snel. Alexis heeft het centrum laten zien en waar we sigaren konden kopen. Drie Monte Cristos gekocht alle drie in hun eigen koker als souvenir. Daarna aan de cappuccino en de lunch samen met twee andere van de groep. Het begon wat te spatten maar gelukkig geen echte regen. Er was natuurlijk weer live muziek aanwezig. Na het eten naar het museum vooral voor de toren die je mocht beklimmen voor het uitzicht over Trinidad. Hierna wat door de straatjes gelopen en even onder een boom op een pleintje gezeten om te schuilen voor de regen. Hier een leuk gesprek gehad met een oude man in het spaans, konden elkaar een beetje verstaan. Tegen drie uur op weg naar de Casas particularas waar we twee nachten slapen. Iedereen werd verdeeld en liep mee met de eigenaar. We hebben een mooie kamer en kregen koffie terwijl we in het register werden ingeschreven. Rina zit iets verder op maar ontbijt hier morgen ook. Zijn naar de supermarkt geweest en hebben net als de lokale bevolking op het plein gezeten om de wifi te kunnen gebruiken. Nu terug in onze kamer even uitrusten voor we straks ergens gaan eten. Heerlijk gegeten in het centrum van Trinidad op een dakterras samen met Rina, wel weer de live muzikanten die een fooi verwachten. Konden zowaar in één keer de weg terug vinden kwamen wat groepsleden tegen op het plein dicht bij het huis. Stond wat veel wind dus tegen tienen toch maar ons adres opgezocht en nu nog even lezen voor we gaan slapen.

Dinsdag 20 oktober dag 9:

Zeven uur op en samen met Ingrid en Rina ontbeten bij grootmoeder in de keuken, het was een lekker ontbijtje. Zijn daarna nog even naar het plein geweest om het internet te kunnen gebruiken. Om half tien zijn we met een aantal met de bus naar Los Cubanos geweest een wandeling naar een waterval door het bos en een beetje heuvelachtig. Aan het eind konden we zwemmen bij de waterval. Even een frisse duik.
Terug in Trinidad zijn we met een paar gaan lunchen en de rest van de middag hebben we rustig aan gedaan. In de avond met een stel in het centrum wezen eten.
Woensdag 21 oktober dag 10:
Vandaag een lange reisdag om kwart over acht weg en om kwart voor acht aangekomen in het hotel in de Sierra Maestra. Onderweg een paar stops en heel veel regen. Door de regen weer pech met de bus door dat er water bij de motor kwam maar dit had de chauffeur snel opgelost. Wel maakte de bus het laatste uur steeds meer lawaai, het klonk niet zo best maar we hebben het hotel gehaald. Het hotel ligt echt afgelegen en we hebben geen mobiel bereik. Verder is er niet veel te vertellen over deze dag.

Donderdag 22 oktober dag 11:
Vandaag eindelijk zon en we nemen vandaag een rustdag. Gisteren was ik niet lekker dus rustig aan voor een dagje is wel goed. We zitten lekker op het terras en ik heb vanochtend de was gedaan. Deze hangt nu te drogen op ons balkon. Heerlijk zitten kletsen en om een uur of één aan de lunch en ik heb wel weer trek dus dat is een goed teken. In de middag heerlijk op ons eigen balkon aan de koffie gezeten.
De chauffeur en Alexis zijn om elf uur vanochtend met de bus naar Santiago de Cuba vertrokken. Om deze te laten repareren. Een ritje van twee uur. Ze waren tegen acht uur in de avond weer terug. De bus was alleen nog niet klaar, de airco deed het nog niet dus morgen gaat de chauffeur heel vroeg weer naar Santiago de Cuba en hopelijk is hij tegen twaalven terug zodat we dan op weg kunnen naar Baracoa. Morgen het vervolg.

Vrijdag 23 oktober dag 12:
We konden vandaag dus rustig aandoen want we gaan hopelijk tegen twaalven op weg naar onze volgende bestemming. Net lekker ontbeten en zitten nu op ons balkon te genieten van de zon. Het werd kwart over één voor we op weg konden dus na de lunch. De airco was gemaakt maar net voor de chauffeur bij het hotel was brak de slang weer af. Op weg zonder airco met de deur en het noodluik open voor de broodnodige frisse lucht. Begon het onderweg te regenen en moest alles dicht, we hadden wel de ventilator maar het werd al snel warm in de bus. Onderweg hoorden de chauffeur dat er wel een andere bus was maar geen chauffeur. In Cuba is het namelijk zo dat elke bus zijn eigen chauffeur heeft, toch maar naar Santiago de Cuba en hopen dat er een chauffeur gevonden is. Het is natuurlijk wel Cuba. Dit is wel weer 20 minuten omrijden. Aangekomen bij het busdepot mocht zo waar onze eigen chauffeur de bus gaan rijden ondanks al het papierwerk dat daar aan vast zit. Wij blij onze eigen chauffeur en een bus met airco en op weg naar Baracoa in Guantánamo. De airco bus was net op tijd want het begon toch te regenen, een echte tropische regenbui. De rest van de rit is niet bijzonder het grootste deel was in het donker maar wel het laatse uur door de bergen. Tegen tien over negen in de avond waren we eindelijk in ons hotel in Baracoa. Gelukkig konden we nog wat eten in het restaurant. Daarna naar bed na een enerverende en vermoeiende dag.

Zaterdag 24 oktober dag 13:
Vandaag opgestaan met Zon, het ziet ernaar dat het een mooie dag wordt. Na het ontbijt op pad voor een boottochtje en een wandeling over een eiland in de rivier net buiten Baracoa. We varen met drie roeiboten over de rivier naar het eiland en hier hebben we drie kilometer gelopen, langer is het eiland niet. Er wonen hier wat boeren en ze verbouwen voornamelijk kokosnoten. De varkens en geiten lopen er los rond. De plaatselijke gids liet ons verschillende soorten fruit enzovoorts zien. Terug bij de roeiboten de rivier overgestoken en de over de natuurlijke dam naar de Atlantische oceaan gelopen voor we werden terug geroeid naar ons beginpunt. Dit duurde iets langer door de stroming maar het was heerlijk op het water. De omgeving is schitterend. Terug in het dorp geluncht en nog even wat rondgelopen door de binnenstad, naar het fort en langs de boulevard en de zee terug naar het centrum. Hier wachtte de bus op ons en werden wexterug gebracht naar het hotel. Omdat we geen terras met uitzicht hebben. Ons terras kijkt uit op een muur hebben we onze binnen stoelen voor de deur in de schaduw gezet en hier heerlijk aan de Cuba libre gezeten. In de avond met de hele groep heerlijk gegeten in de stad op de veranda van een oud koloniaal huis en daarna nog even door het centrum naar het Casa de Trova ( het muziek huis) gelopen. Het is tenslotte zaterdag dus we gaan nog even uit. Hebben samen met de lokalen buiten voor de deur naar de muziek geluisterd en naar de dansers gekeken meer een cocktail in de hand. Was erg gezellig zo op straat. Tegen elven met de bus terug en nog met een paar anderen bij de bar gezeten tot twaalf uur en toen toch maar naar bed. Was een leuke en zonnige dag vandaag.

• 26 Oktober 2015 - 13:49

Marja:

Hoi, wat n tiedtand met de bus maar gelukkig dat er nog n bus met airco over was,,wel n mooi land zo te lezen top!,,

• 26 Oktober 2015 - 15:04

Cindie:

Wat een gedoe met die bus! Nu hopen dat deze heel blijft! Nog veel plezier!
    Groetjes Cindie

• 26 Oktober 2015 - 16:25

Guda:

Hoi Agnes en Ingrid,
    Wat een belevenissen weer. En wat een regen hebben jullie al gehad.
    Dat zonnetje is nu wel verdiend hoor. Veel plezier verder. Groet van ons.

• 26 Oktober 2015 - 20:38

Elma:

Hi meiden, wat een mazzel dat jullie tijdens de boottocht lekker weer hadden. Werd wel even tijd dacht ik zo. Zo te lezen hebben jullie al veel gezien. Het is vandaag al dinsdag dus jullie beleven nog een paar vakantiedagen in het mooie Cuba, met lekker weer hoop ik. Hier gaat alles goed hoor, Vandaag is Sama begonnen met de aankleding van de voorgevel, morgen maken ze het af. Wordt erg mooi! en Marco gaat morgen de schuurdeur en de waterborden voor me schilderen. Het is hier nl. zonnig en droog weer en dat houdt de hele week aan zeggen ze. Dus prima schilderweer! Marco is ook begonnen met zijn buro, dus dat meerjarenproject krijgt ook z'n beslag. Je vader heeft het maar druk deze week met de begeleiding van al die projecten :-)
    Geniet nog maar lekker van de komende dagen!
    groetjes van ons allemaal en een dikke kus.