Eerste reisverslag Peru - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Agnes Al - WaarBenJij.nu Eerste reisverslag Peru - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Agnes Al - WaarBenJij.nu

Eerste reisverslag Peru

Blijf op de hoogte en volg Agnes

19 September 2019 | Peru, Arequipa

Dag 1: van Amsterdam naar Lima,

Vanochtend door Elma naar Wormerveer gebracht om 8 uur voor de trein naar Schiphol.

Een gelukje op Sloterdijk waar ik een trein eerder kon nemen en daardoor al om negen uur op Schiphol was.

De bagage afgeven ging lekker vlot zelfs de controle bij de douane duurde niet heel lang. Mijn tas moest wel open en werd doorgespit alles voor een brillenkoker. Maar kwam zowaar door de zelfscan bij de douane dus nu aan de koffie tot het tijd is om aan boord te gaan.

Na de koffie rustig aan naar de gate gelopen en daar al wat mensen van de groep ontmoet in de rij voor het boarden. De vlucht zelf verliep heel rustig was blij met de extra ruimte die ik had omdat er in mijn rij maar drie stoelen stonden in plaats van vier.

Eenmaal geland binnen het uur door de douane en de bagageopgehaald. Kennisgemaakt met Daniel onze reisbegeleider en de rest van de groep. Samen naar de bus gelopen hebben we toch een hele luxe touringcar met toilet aan boord terwijl we maar met 12 man zijn. iedereen kan zeer ruim zitten. We moesten nog een uurtje rijden naar ons hotel en hier stonden de twee laatste leden van onze groep ons op te wachten. Ze waren al een dag eerder naar Lima gevlogen. Ondertussen was het ongeveer half vijf Nederlandse tijd. Zou eerst gaan douchen en meteen slapen maar toch nog even iets kleins gaan eten met twee anderen. Nu heerlijk gedoucht en zo slapen. Morgen gaat om half zes de wekker.

Dag 2 van Lima naar Pisco,

Vandaag gelukkig uit mezelf wakker geworden want de beloofde wake up call om half zes kwam niet. Even heerlijk gedoucht en na een karig ontbijt van koffie met toast om half zeven op weg.

Het is mistig en druilerig weer in Lima, waardoor alles er wel erg grijs uitziet hopelijk knapt het onderweg wat op. Zit wel heerlijk comfortabel in de bus. Onderweg naar Pisco klaart het gelukkig op en komt de zon tevoorschijn. In Pisco aangekomen hebben we even tijd om te relaxen in de zon bij het zwembad en de lunch doen we in het hotel. Ik had cheviche mixto (verschillende soorten vis gegaard in een marinade met citroen). Eén van de nationale gerechten van Peru.

Na de lunch gaan we op pad naar het Paracas nationale park onder begeleiding van Olenka een gids van het park. Paracas betekent zandstorm, het is dan ook één van de droogste woestijnen. Er valt maar 20 mm regen in een jaar. Ze heeft ons verschillende plekken laten zien en we hebben ook nog een stukje gewandeld. Het is wel een rare woestijn, het zand is warm maar je moet een jas aan want er staat een koude wind. Het voelt hierdoor niet als een woestijn.

Daarna terug naar het hotel en in de avond met zijn allen gegeten en aan de Pisco sour. Pisco is het drankje van Peru.

Dag 3 van Pisco naar Nazca,

Om 7 uur op omdat we om 8 uur in de haven moesten zijn voor onze boottocht naar de Ballestas eilanden. In de haven zien we al pelikanen. Het waren goede boten en alles verliep goed georganiseerd. Olenka was weer onze gids op de boot. Het was wel fris dus jas aan , zonnebril en pet op. Je weet nooit wat al die vogels laten vallen.

De eerste stop was bij de 100 meter hoge candelabra die in een heuvel is gekerfd. Niemand weet door wie en wanneer deze is gemaakt. Waarschijnlijk rond de tijd van de Nazca lijnen. Hiervandaan varen we verder naar de eilanden waar we Humboldt pinguïns, sternen, Jan van genten en duizenden aalscholvers zien. Op de rotsen liggen zeeleeuwen. Het is een mooi gezicht al die vogels op de eilanden en in de lucht.

Terug op het droge is het hup de bus in en op weg naar Nazca.

Onze eerste stop is bij een wijngaard waar we eerst een rondleiding krijgen en een proeverij van hun wijnen en Pisco drankjes. Hierna is er lunch. Of de volgorde een goed idee was weten we niet maar het werd erg gezellig tijdens het proeven van de wijnen en verschillende Pisco drankjes. Bij elk drankje was er een liedje of versje. Ook de lunch was gezellig en lekker.

Op naar Ica, een oase midden in de woestijn hier hebben we met z'n allen met buggy's door de duinen gereden en zijn we wezen zand boarden. Gelukkig kwam de buggy met chauffeur die wist wat hij deed. Er zat daarna wel overal zand echt tot in mijn oren. Maar was leuk om even te doen zo tussendoor.

Hop de bus weer in voor het laatste stuk naar Nazca waar we pas tegen half zeven aankwamen. In de bus voelde ik me al niet zo lekker dus niet mee geweest met eten. Vroeg naar bed heb een beetje last van mijn maag.

Dag 4 Nazca,

Voelde me in de ochtend gelukkig weer iets beter dus kon wel mee op de excursies met de rest, na een licht ontbijt van yoghurt en toast.

De eerste stop was de begraafplaats van Chaucilla waar je tussen de tombes doorloopt. In deze tombes zitten de mummies uit de Nazca periode het voelt wel een beetje vreemd om daar te lopen en foto's te nemen. Het is toch wel interessant om te zien en horen hoe deze mensen leefden en hun doden begraven.

Van hier door naar het aquaducten van Cantalloq die door de Nazca zijn aangelegd maar nu nog steeds gebruikt worden door de boeren in Nazca.

Als laatste stoppen we bij de Inca ruïne van Paredon die eigenlijk in de stad ligt. Er is niet veel van over want mensen hebben in de loop van de tijd stenen gebruikt voor hun eigen huizen.

Tegen half de twaalf waren we terug in het hotel, vier van de groep waren bij de ruïne al opgehaald voor hun vlucht over de Nazca lijnen. Ik werd samen met twee anderen van de groep om twaalf uur opgehaald. De vlucht was de moeite waard alleen was mijn maag nog niet helemaal op orde. Dan is zo'n klein cesna vliegtuig niet ideaal vooral als het voor het laten zien van de lijnen van links naar rechts zwenkt. Gelukkig was het maar een half uurtje en de eerste 15 minuten ging het goed. Niet veel foto's gemaakt maar toch genoten.

Terug in het hotel zeer wijs gedaan en me rustig gehouden door in het hotel te blijven. Ben in de avond wel meegeweest te eten en voelde me weer redelijk. Een lekker soepje gehad en daarna een goede nachtrust.

Dag 5 van Nazca naar Arequipa,

Om 6 uur op omdat we vandaag een reisdag hebben van 12 uur, dus om 7 uur op weg met de bus. We gaan vandaag van de kust en de woestijn naar het begin van de bergen. De dag begint grijs en druilerig, we hebben onderweg zelfs regen.

Onze eerste stop is in de Yauca vallei waar ze olijven kweken, we stoppen hier voor 15 minuten om even naar het toilet te kunnen en om als je dat wil olijven of wat anders te kopen. Weer op weg stoppen we na 10 minuten ook even in Tanaca aan de oceaan, het water is erg koud dus er niet ingeweest. We hebben zowaar even zon maar zo gauw we verder rijden komen de wolken weer en ook de regen. Het landschap wordt wel groener. Nou ja het werd even groener voor een stukje. Dit stuk noemen ze hier de Llomas en in augustus en september is dit stuk van de woestijn groen door de hoge luchtvochtigheid. Het is eigenlijk niet te geloven dat zowat de hele kust van Peru uit woestijn bestaat. Daar denk je niet aan als je aan Peru denkt.

Door wegwerkzaamheden zijn we een uur achter op schema dus dat wordt wat later aankomen vanavond. Onderweg komen we maar heel weinig personenauto's tegen en wel heel veel vrachtwagens.

Om drie uur zijn we eindelijk bij onze lunchstop aangekomen. We zijn een uur achter op ons schema, na wat gegeten te hebben gaan we na een uurtje weer op weg voor het laatste stuk. We verlaten eindelijk de kust en rijden de bergen in. We hebben nog steeds regen pas tegen zes uur klaart het op en zien we nog even de zon en de zonsondergang vanuit de bus. Na een laatste toiletstop zijn we dan eindelijk om iets over acht in de avond in Arequipa. Geen zin meer om nog ergens te gaan eten. Lekker douchen, wat crackers en slapen.

Dag 6 Arequipa,

Vandaag een vrije dag in Arequipa dus kon uitslapen tot acht uur. Mooi niet was al vroeg wakker en om zeven uur maar onder de douche gestapt en gaan ontbijten. Meerdere mensen van de groep waren er ook al. Uitslapen is moeilijk al je er een paar dagen vroeg uit moet. Even rondgekeken in het hotel. Het is een oud gebouw zowat in het oude centrum van Arequipa en heeft open gangen met fonteinen erin. Erg leuk. Na het ontbijt heeft Daniël ons de verschillende plekken in het oude centrum laten zien en daarna zijn we er zelf op uit gegaan.

Eerst naar het Santa Catalina klooster waar we met een gids door heen hebben gedwaald. Het is eigenlijk een stad in de stad. Daarna was het tijd om wat te drinken en dit hebben we op een terras gedaan dat uitkeek op het centrale plein van Arequipa. Tijd voor de volgende bezienswaardigheid, de kathedraal en het museum dat erbij hoort. Ook hier was er een gids die ons alles liet zien. Als bonus mag je één van de torens beklimmen en heb je een schitterend uitzicht op het plein en de vulkanen die rond Arequipa liggen. Terug in de kathedraal was er genoeg tijd om hier rond te kijken en foto's te nemen.

Van dat rondlopen krijg je honger en we zijn even een broodje gaan eten en daarna hebben we wat door het centrum gelopen op weg naar het museum waar de bevroren mummie Juanita ligt in een glazen vrieskist. Voordat je bij de mummie bent is er eerst een film van 20 minuten over hoe ze werd gevonden boven op de top van de Ampato in 1995. Het is een klein museum en het is er koud. Het is raar en vreemd om dan naar zo'n mummie van een 12 jarig meisje te kijken die meer dan 300 jaar geleden aan de goden is geofferd door de Inca's.

Hierna zijn we op het plein even heerlijk in de zon gaan zitten om op te warmen. Van hier nog naar de la Compania kerk geweest en de bijbehorende Sint Ignacius kapel die prachtig beschilderd is met bloemen, cherubijnen en nog veel meer. Toen terug gelopen naar het hotel om even wat te lezen en straks maar weer uiteten. Hebben heerlijk gegeten op het centrale plein. We zaten op de eerste verdieping met uitzicht op de kathedraal en het plein. Gelukkig was er een terras verwarmer want het was wel fris. Hier in Arequipa houden ze van demonstraties, ook nu was er op het plein eentje met vlaggen en leuzen. We hadden er een goed uitzicht op. Was een gezellige avond.

Tot zover dit eerste reisverslag.

• 20 September 2019 - 12:32

Joke:

Ha Agnes, alles heel herkenbaar..
    Dat boarden vond ik geweldig .
    Heel veel plezier en ik kijk uit naar je
    Verslagen
    Dikke kus van mij en Jan uit Hiroshima.

• 20 September 2019 - 15:16

Elma:

Hi Aggie, wat heb je al weer veel te vertellen! Ik hoop dat je je weer helemaal lekker voelt. Hier gaat alles goed, dikke kus van ons allemaal.

• 21 September 2019 - 11:31

Kirsten:

Leuk hoor, hoop dat je maag het verder rustig houd, wel mooie uitzichten met de bus?