Derde reisverslag Sumatra - Reisverslag uit Bohorok, Indonesië van Agnes Al - WaarBenJij.nu Derde reisverslag Sumatra - Reisverslag uit Bohorok, Indonesië van Agnes Al - WaarBenJij.nu

Derde reisverslag Sumatra

Blijf op de hoogte en volg Agnes

27 September 2014 | Indonesië, Bohorok

Dag 7:
Vandaag was een lange reisdag van Bukittingi naar Sipirok, 300 kilometer door dorpjes en de natuur. Om zes uur aan het ontbijt en om zeven uur op weg. Een weg met in het begin veel bochten na 30 minuten een stukje gelopen om het mooie uitzicht te fotograferen en dan weer verder met de bus.
Na een tijdje een fotostop en we konden doerian (een vrucht) proberen. Hebben we overgeslagen, ik heb het al eerder geprobeerd en het is niet lekker bovendien ruikt het al niet geweldig.
De volgende stop was een koffiestop met een hapje even de bus uit is wel erg lekker.
Onderweg zijn we de evenaar gepasseerd, er waren net heel veel scholieren aan het oefenen voor een feest. We waren meteen de hoofdattractie van de dag iedereen wilde met ons op de foto. Ze zijn allemaal wel erg vriendelijk veel lachen en hallo.
Weer onderweg door de dorpjes en de volgende stop was om te zien hoe ze palmsuiker van palmsap maken en hoe kaneelstokjes worden gemaakt.
Om half twee was hert tijd voor de lunch met uitzicht op de sawa en rivier.
Weer door met als laatste stop de kruidentuin bij mensen thuis met Peper struiken, geelwortel, gember chilipeper en nog veel meer.
Na twaalf uur onderweg dan eindelijk bij ons hotel aangekomen. Gelukkig konden we direct eten en dan straks naar bed want morgen is weer een lange reisdag.
Zijn toch nog even wat gaan drinken in het restaurant.

Dag 8:
Vandaag om 6 uur in de ochtend werd er op de deur geklopt, wake up call.
Maar wij hadden de wekker zelf pas op kwart over zes staan. Dus nog even blijven liggen.
Om kwart over zeven aan het ontbijt en om acht uur op weg naar het Toba meer.
Het Toba meer is het grootste kratermeer ter wereld.
De eerste stop op deze reisdag was in Spirok om spulletjes te kopen om te geven op de basisschool die we gingen bezoeken. We zijn in een dorp gestopt en hebben daar een school bezocht, was erg leuk. Wij konden zien hoe het daar is en de leraren en kinderen hadden de dag van hun leven. Er werd gezongen ook door ons en Nathalie heeft ze tot tien leren tellen in het Nederlands. De kinderen waren hier heel serieus mee, ze schreven het zelfs allemaal op.
Nog een groepsfoto en we werden uitgezwaaid.
Weer verder naar de eerste koffiestop waar we wat hebben gedronken en een soort oliebollletje kregen, erg lekker.
Door de prachtige natuur verder gereden en onderweg even 10 minuten gelopen om de sawa op de foto te zetten en de benen te strekken. Want de hele dag in een bus is evengoed vermoeiend.
Om half 1 tijd voor de lunch die weer erg lekker was.
Na de lunch gestopt in een dorpje om de zwavelbronnen te bekijken die net achter de huizen liggen, rook weer heerlijk naar rotte eieren. Naast de bronnen stond ook de protestantse kerk. In dit deel van Sumatra wonnen veel christenen.
De laatste stop onderweg was bij een ananas plantage waar we heerlijke ananas hebben gegeten.
Terug in de bus begon het te spetteren gelukkig hield het snel werd op.
Na 30 minuten waren we in Parapat waar we de boot hebben genomen naar Samosir eiland waar we even na half zeven aankwamen bij ons hotel.Een erg mooi hotel we hebben een huisje met veranda en uitzicht op het Toba meer.
Tegen half acht begon het fe regenen en dit hield pas tegen elven weer op.
Heerlijk gegeten in het hotel en nog wat gedronken, straks lekker slapen. Morgen een vrije dag dus hoeven niet vroeg op.

Dag 9:
Vandaag een heerlijke relaxdag, we zaten pas om half tien aan het ontbijt. Heerlijk vers gebakken bruin brood, wat kun je daar dan van genieten.
Om kwart over tien met wat andere uit de groep een rondje Tuk Tuk ( de naam van dit stukje van het eiland) gedaan. Het is maar 3 km toch hebben we er twee en een half uur over gedaan. Lekker in de winkeltjes gekeken, foto's genomen en onderweg wat gedronken. alles dus op de relaxstand.
Terug in het hotel geluncht en nu liggen we aan het zwembad, heerlijk vakantie.
De rest van de dag niets gedaan alleen gezwommen, gelezen en gepuzzeld. 'S avonds pizza gegeten met wat andere uit de groep en daarna in het hotel nog wat gedronken.

Dag 10:
Vandaag hebben we samen met Michel en Nicole een minibusje met chauffeur gehuurd en zijn we van tien tot drie op pad geweest op het eiland.
De eerste stop was het Batak museum in Simanindo, hier werd ook een uitvoering van Batak dansen gegeven maar die hebben we overgeslagen.
Verder gereden langs kleine Batak dorpen naar een klein dorpje waar we konden zien hoe de vrouwen weven.
Van hier naar de hot sprints gereden deze stelden niets voor hebben er wel iets gedronken.
We moesten langs dezelfde weg terug om in Ambarita te komen waar de stenen stoelen staat. Hier werden vroeger de belangrijke zaken van de stammen besproken door de stamoudsten en werd er rechtgesproken. De veroordeelde werd hier vastgebonden, geblinddoekt, kreeg kleine sneetjes in zijn hele lichaam waar knoflook en chili in werd gewreven en dan onthoofd. Vroeger waren de Batak koppensnellers/kannibalen.
Als laatste gingen we naar het graf van koning Sidabutar in Tomok (de koning die zich liet bekeren tot het christendom). Dichtbij stonden ook wat huizen en een soort totempaal.
Van hier waren we iets over drie weer in het hotel waar we heerlijk hebben geluncht en de rest van de dag niets hebben gedaan.
Weer heerlijk gegeten in het hotel, nog een latte macchiato genomen en toen naar bed morgen vroeg op.

Dag 11:
Vandaag weer een lange reisdag van het Toba meer naar Bukit Lawang ongeveer 270 kilometer.
Om 8 uur met de boot naar Parapat waar de bus al weer op ons stond te wachten.
De eerste stop was de lokale markt in Pematang Siantar, hier overheen gelopen. Iedereen is vriendelijk en heeft wel wat te zeggen.
Hierna was er een verandering in het programma en hebben we om kwart voor twaalf al geluncht zodat we via de omweg door de rubber en palmolie plantages konden rijden om zo de files op de snelweg tot aan Medan te vermijden.
We zijn toen tot aan Medan zonder stoppen doorgereden. Hier moest er worden getankt dus konbden we even eruit. Medan zelf was erg een en al file en het begon ook nog te regenen. De straten stonden er gewoon blank.
Na Medan zijn we gestopt bij een heel groot winkelcentrum om wat inkopen te doen voor de komende dagen.
Weer verder en tegen 8 uur, met het laatste stuk in het donker gereden te hebben over een bochtige weg, aankomst in Bukit Lawang. Moesten wecom bij het hotel te komen nog over een hangbrug heen, meteen gegeten en uitleg gekregen over de jungletrek die we meteen morgen gaan doen.
Gelukkig gaan we niet zo heel vroeg op pad pas om half negen.

Dag 12:
De eerste dag van onze twee daagse jungle tocht door het Gunung Leuser nationale park.
We gaan deze eerste dag ongeveer zes uur lopen door het oerwoud op zoek naar orang-oetans, makaken, gibbons en neushoornvogels, hopelijk zien we er een heleboel.
Om in het park te komen moesten we eerst door de rubberplantage lopen deze ligt echt tegen het oerwoud aan.
Onderweg wel sporen van de honingbeer gezien bij termieten nesten in de bomen.
Na een uur lopen meteen geluk vier orang-oetans in de bomen eerst nogal hoog en later dichterbij. Er was een vrouwtje met baby bij.
Het is prachtig om deze apen in het oerwoud te zien.
Dichtbij was ook een nest van een neushoornvogel, alleen was het wat moeilijk te zien. De wandeling door de jungle ging omhoog en omlaag en was op sommige stukken een klein beetje glad maar gelukkig niet zo erg als de eerste wandeling die we gedaan hadden. Wel was het erg warm, het zweet liep gewoon langs je gezicht.
Net voor de fruitstop hebben we withand gibbons gezien. Gibbons leven in kleine familiegroepen.
Tijd voor rust met heerlijk fruit om even op adem te komen, het ging niet in een snel tempo maar door het steeds stijgen ven dalen en de warmte was het soms best zwaar.
Vanhier tot de lunch hebben we nog de zwarte gibbon, langstaart makaken en de Thomas leaf aap gespot.
We hebben echt veel geluk dat we dit allemaal hebven gezien, vooral zoveel orang-oetans en de gibbons. Vooral de zwarte gibbon laat zich niet veel zien.
Ook nog een grote neushoornvogel gezien in de bomen.
Lunchtijd met een pakketje met daarin nasi goreng met ei en kroepoek en toe vers fruit. We worden echt goed verzorgd.
Net na de lunch plek weer een orang-oetan, katrin, ze wilde alleen niet naar beneden komen en bleef ons vanaf haar plek goed in de gaten houden.
Hierna hebben we nog een flink stuk moeten dalen om ons kamp te bereiken dat aan een beek lag. Ik heb even heerlijk gebadderd in de beek. We waren wel even klaar met wandelen na zes uur op pad geweest te zijn.
In het kamp stonden twee tenten van tentzeilen met zijkanten en hele dunne matjes om op te slapen, waar je elke steen door heen voelt.
Er was bij aankomst thee, koffie en lekkere koekjes, heerlijk na zo een lange tocht.
We zaten heerlijk buiten tot het net voor het eten begon te regenen, dus gegeten in een van de tenten gelukkig hield het daarna weer op met regenen.
We hebben met een paar mensen en een van de gidsen bij het kampvuur gezeten tot elf uur hoewel het vuur niet echt wilde branden.
Toen moesten we toch echt naar bed maar geslapen hebben we niet op een gegeven moment wisten we niet meer hoe we moesten liggen.
Dag 13:
Bij het eerste licht om ongeveer half zes zijn we maar opgestaan. Werd mijn matje nog overvallen door kleine rode termieten, wat kunnen die bijten zeg. Dus de dag begon goed.
Vandaag is het wel Ingrid haar verjaardag, dus wel even gefeliciteerd.
Om zeven uur ontbijt met een broodje gezond met sla, tomaat, geraspte kaas en een omelet op vier geroosterde broodjes met koffie of thee.
Om acht uur weer op weg terug richting hotel. We moesten alleen door de rivier waden voor het eerste half uur, dus dit maar op blote voeten gedaan en Ingrid met haar schoenen aan. Het water kwam soms tot net onder de knie.
Onderweg in de verte nog een orang-oetan gezien en een Thomas leaf aapje.
Na een half uur de schoenen weer aan en overal vrij vlak terrein verder gewandeld.
Na iets meer dan twee uur lopen waren we weer bij het hotel, tijd voor een douche ook al was het een koude is het heerlijk om het zweet en het vuil van je af te spoelen.
Verder vandaag rustig aan gedaan, geluncht en om vier uur een borrel genomen met wat mensen op de verjaardag van Ingrid.

• 27 September 2014 - 16:06

Kirsten:

Klinkt allemaal weer erg leuk en sommige dingen bekend Tobo meer oa. Puf puf zo'n lange tocht door de jungle... Gr Kir

• 27 September 2014 - 19:42

Cindie:

Hoi Meiden,
    Wat hebben jullie alweer veel gedaan! Heel leuk!
    Veel plezier nog!
    Gr. Cindie

• 27 September 2014 - 20:06

Cindy Jak:

GEFELICITEERD INGRID! Van harte :-)
    Leuk wat jullie allemaal meemaken, zo'n school met kinderen lijkt me geweldig! Veel plezier verder X Cindy

• 29 September 2014 - 14:44

Joke. Balkenend:

Leuk om alles te lezen en dat jullie op soms dezelfde plekken lopen als waar wij liepen.heb er dan meteen de plaatjes weer bij . Wat stinkt dat rubber he.gr Jan Jook