Tweede reisverslag Sumatra - Reisverslag uit Padang, Indonesië van Agnes Al - WaarBenJij.nu Tweede reisverslag Sumatra - Reisverslag uit Padang, Indonesië van Agnes Al - WaarBenJij.nu

Tweede reisverslag Sumatra

Blijf op de hoogte en volg Agnes

20 September 2014 | Indonesië, Padang

Dag 4:
Vandaag een reisdag naar Bukittingi, vertrek was om half negen wat een luxe zeg niet te vroeg op staan.
Na een lekker ontbijt op weg, op zich is het maar drie uur naar Bukittingi maar we gaan er de hele dag over doen om onderweg zoveel mogelijk te zien.
De eerste stop is bij een stalletje langs de weg om mangosteen ( een vrucht) te proeven. Het proeft een beetje zoet zuur maar wel lekker.
Na 10 minuten rijden hebben we een koffiestop met achter het muurtje van het restaurant een kleine varaan dus een mooie kans voor wat foto's.
Op naar de waterval in de Anai kloof, direct aan de weg gelegen erg makkelijk.
En weer verder gaat de rit naar een mooi voorbeeld van een Minangkabau huis, gebouwd door een rijke man uit de streek die in Jakarta woont. In het huis is een museum met alle informatie en documenten over de streek.
Twee meiden uit de groep hebben zich in Minangkabau kostuum gehesen, net Volendam, het stond ze wel goed.
Tijd voor de lunch, Minangkabau stijl, dus heel veel verschillende gerechten en je betaald de gerechten die je hebt gegeten. Het was erg lekker en sommige ook pittig.
Van hier nog een stop in Koto Baru waar we een houtsnijdwerkplaats hebben bezocht en een stukje door het dorp hebben gelopen, gestopt bij de moskee voor een foto en door naar Bukittingi waar we om half vier waren.
Hebben samen de stad verkend, lopend naar het plein met de Nederlandse klokkentoren en over de markt heen geweest. Daarna een heerlijke cappuccino gedronken en even gekeken waar wat restaurantjes waren, tegen half zeven terug in het hotel.
Samen met een stel uit de groep gegeten bij een lokaal tentje, we waren de enigste gasten maar het eten was goed en het was erg gezellige.
Weer een mooie dag gehad.

Dag 5:
We gaan vandaag op pad naar de Harau kloof om daar te gaan wandelen door de rijstvelden en het bos.
Onderweg hebben we verschillende stops gemaakt bij een kleine steenfabriek waar we zagen hoe vooral de vrouwen hard werken en de bakstenen met de hand maken.
Ze maken tussen de zes en achthonderd bakstenen per dag.
Ook zijn we gestopt bij een fabriekje waar ze cassave kroepoek maken, er zijn echt heel veel verschillende soorten kroepoek.
Het laatste stukje naar het begin van de wandeling hebben we per brommertuktuk gedaan, dit was heel erg leuk.
De wandeling begon door de rijstvelden met prachtig uitzicht op de 100 meter hoge graniet wanden van de Harau kloof.
Je ziet mensen aan het werk in de velden en er werden net jonge rijst plantjes geplant.
Tijd voor wat te drinken en de lunch. We hebben gegeten bij een van de twee lokale gidsen die met ons mee gingen op de wandeling.
Na de lunch dan echt op weg eerst door de rijstvelden en daarna het bos in. We hebben drie watervallen bezocht. Voor 1 van de watervallen moesten we een paar keer door een riviertje lopen en over een rots klauteren maar het was wel de moeite waard.
De andere twee watervallen waren makkelijke te bereiken. Bij de laatste waterval nog makaken gezien in de bomen.
Het was een mooie wandeling tegen half zes na nog anderhalf uur in de bus waren we weer terug in Bukittingi.

Dag zes:
Vandaag wel vroeg op om kwart voor zeven aan het ontbijt en om half acht op weg naar het Batang Palapuh natuur reservaat op zestien kilometer van Bukittingi om daar de Rafflesia Arnoldii, een bloem die wel een meter breed en elf kilo zwaar kan zijn te gaan zien. Het is de grootste bloem ter wereld,vrij zeldzaam en bloeit maar voor zeven dagen en stinkt behoorlijk.
Bij vertrek regende het al dus poncho mee en op weg na een half uurtje waren we in het dorp en van hier op weg met twee gidsen. De regen werd alleen maar meer en de Rafflesia stond op ongeveer 3 1/2 kilometer ver in de jungle, dus op weg.
Eerst over de weg en toen de rijstvelden in en door naar de jungle. Door de regen werd het pad steeds meer een beekje en moesten we van de ene naar de andere kant overspringen en dit was dan nog het makkelijkste gedeelte kwamen we gaande weg achter. De regen bleef ook maar doorgaan en ging zachtjes,wat harder en echt hard.
Het werd steeds meer een klauterpartij door de modder en alleen maar omhoog, tussen boomwortels en lianen door je moet er wat voor over hebben om zo een bijzondere bloem te zien. We hadden wel de pech dat de bloem op een vrij moeilijke plaats stond maar we hebben hem gezien!
Maar wat je heen loopt moet je ook terug en nu naar beneden in plaats van omhoog. Met de nodige glijpartijen zijn we tot op het bot nat weer bij de bus aangekomen na drie uur gewandeld te hebben.
Tegen enen terug in het hotel hier nog een bloedzuiger weggehaald van de broek van Ingrid, deze was illegaal meegelift.
Na een heerlijke douche en het uitspoelen van wat kleding, hebben we heerlijke brownie's gekocht als beloning.
Verder niet veel gedaan in de middag, om vijf uur met de bus naar Kota Gadang waar zilversmeden wonen en huizen staan die geënt zijn op Hollandse huizen. Was even leuk hebben onderweg de Merapi vulkaan kunnen zien.
Daarna met de hele groep gegeten was erg gezellig.

• 20 September 2014 - 19:01

Cindie:

Hoi Meiden,
    Leuk om te lezen en weer een leuke foto van jullie twee.
    En de bloem wouw. Stonk hij echt zo? Dat je er zo dicht bij kon staan!
    Veel plezier nog!
    xx Cindie

• 20 September 2014 - 21:01

Cindy Jak:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Veel plezier verder, groetjes Cindy

• 20 September 2014 - 21:18

Guda:

Hallo Agnes en Ingrid,
    Wat fijn dat jullie je zo vermaken... Ik hoop dat niet meer bloedzuigers zijn gevonden?
    Leuk Agnes je verslagen weer te lezen. Veel (wandel) plezier nog.
    Groeten Guda

• 21 September 2014 - 01:52

Joke:

Ha dames bij jullie ook regen, nou op Costa Rica ook hoor, de verslagen lezen lekker, gezellig, gr jan jook

• 21 September 2014 - 09:51

Kirsten:

Wow echt gaaf die bloem!!

• 21 September 2014 - 16:16

Nathalie:

Hoi Agnes en Ingrid,
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen, en de foto's zien er ook zo mooi uit. Maarrr die bloem, is die werkelijk waar zo groot en zwaar??
    Lieve groetjes,
    Nathalie