eerste verslag Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Al - WaarBenJij.nu eerste verslag Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Agnes Al - WaarBenJij.nu

eerste verslag Suriname

Blijf op de hoogte en volg Agnes

05 November 2018 | Suriname, Paramaribo

Eerste verslag Suriname:

Dag 1:
Op weg naar Suriname weg gebracht door Elma naar de trein in Zaandam. Het was voor een zaterdag nog druk op het station om half acht in de ochtend.
Op Schiphol eerst maar de toeristenkaart voor Suriname gehaald dit ging snel het was nog rustig bij de balie. Dat was wel anders bij het afgeven van mijn bagage zeg. Wat een mensen, blij dat ik er zo op tijd was. Bij paspoort controle en de douane was het juist weer rustig maar natuurlijk kwam ik weer niet door het zelf scan poortje, elke keer moet ik toch weer naar de balie om mijn paspoort te laten zien. Daarna ging het snel.
Tijd voor koffie en een broodje want had nog niet gegeten. Wat rondgelopen en naar de gate. Het vliegtuig was er nog niet. We vertrokken 40 minuten later maar nu eindelijk onderweg. De vlucht zelf was prima. We kwamen een uur later aan op Zanderij, daar was het weer in de rij staan voor de douane. Dit duurde wel even maar zo heb je zomaar gesprekjes met mensen om je heen over wat ze gaan doen in Suriname. Tegen zeven uur zaten we eindelijk in het busje maar dan duurt de rit naar Paramaribo nog zeker een uur. Onze reisbegeleider Venski heeft onderweg even drinken en zoals hij dat zegt Knabbel en Babbel ( chips) gekocht voor in de bus.
Het hotel waar we zouden slapen was vol maar omdat het onderdeel is van Torarica, hét hotel van Paramaribo, kregen we voor 1 nacht een kamer daar. Na aankomst nog even de dag van morgen door genomen en een nieuw woord geleerd namelijk hangmatteren ( in een hangmat slapen)
Nog met wat anderen van de groep naar het Vat (restaurant) geweest tegenover het hotel om wat te eten. Het was wel elf uur voordat we ons eten kregen, ik had Saoto soep, Indonesische kippensoep erg lekker.

Dag 2:
Vandaag ontbeten en tegen negen uur kwam een klein busje onze tas met hangmat en spulletjes voor 1 nacht meenemen en wij op weg naar de fietsenverhuur. We gaan op de fiets de door Paramaribo naar de plantages fietsen. De temperatuur is zo'n 32 graden gelukkig is er wat bewolking zodat soms de zon even weg is. Onderweg komen we langs de woning van de heer Bouterse op weg naar Leonsberg waar we met de fiets de boot op gaan om de Suriname rivier over te steken naar Nieuw Amsterdam. We moesten wel even wachten op een boot en er konden zeven mensen met fiets naar de overkant per keer. Gelukkig was er wat schaduw om te wachten, het is weer even wennen aan de warmte hoor.
Eenmaal aan de overkant gestopt bij de supermarkt voor wat extra drinken want dat was wel nodig. Na het vochtpeil te hebben aangevuld weer op de fiets gestapt naar fort Nieuw Amsterdam onderweg komen we de straat Commissaris Wormerweg tegen, we reden er voorbij en toen dacht ik wel he maar er al voorbij zonder een foto te maken.
Bij het fort de fietsen gestald en het fort dat nu een openlucht museum is bekeken. Tijd voor een bakkie koffie voor we weer verder gaan. Gelukkig moesten we een stukje over dezelfde weg terug dus toch nog mijn foto kunnen maken van het straatnaambord met daarop commissaris Wormerweg. We zijn vanaf Nieuw Amsterdam naar Alkmaar gefietst en door naar Marienburg waar we weer de boot hebben gepakt om naar Johan en Margaretha aan de overkant van de Commewijne rivier te komen.
Dit is het eindpunt van vandaag, de lunch staat al voor ons klaar, roti met kip, aardappelen en pompoen erg lekker.We eten bij mensen waar we ook gaan slapen. Na de lunch gaan we de hangmatten samen met Venski ophangen onder de overkapping waar we ook eten, gelukkig helpt hij ons want het is nog een kunst om zo'n hangmat goed op te hangen.
Ben hierna samen met Maria en Magda een stukje gaan wandelen nu bestaat het dorp maar uit twee straten dus ben je er snel doorheen. Hierna even heerlijk in mijn hangmat gelegen.
Ook nog de klamboes opgehangen want we zitten zowat op de rivier dus veel muggen.
Tegen kwart over zes gaan we op pad om met drie bootjes om in het moeras kaaimannen te gaan spotten. Om in het moeras te komen met de bootjes moeten we een stukje varen door een kanaal en dan moeten de boten over een helling omhoog en weer omlaag getrokken worden door ons om zo in het moeras te komen. Dit in het donker met zaklamp maar het is ons gelukt. We hebben wel de kaaimannen gezien maar alleen door het oplichten van hun ogen in het licht van de schijnwerpers de tocht door het moeras en riet was gewoon al super. Terug natuurlijk weer met de bootjes over de helling naar het dorp.
Tijd voor de avondmaaltijd Soata soep en daarna nog even gezellig gezeten voordat we onze hangmat opzochten. Tijd om te gaan slapen.

Dag 3:
Het slapen in een hangmat is me erg meegevallen, het is even wennen maar goed te doen. Het ligt eigenlijk heel comfortabel en er in en uit komen gaat heel gemakkelijk. Na het weg halen van de hangmat was het tijd om naar het schooltje te lopen voor het hijsen van de vlag en het zingen van het volkslied van Suriname. Dit gebeurt elke ochtend op school. Het is een serieuze zaak hier. Het is ook vandaag weer warm. Tijd voor het ontbijt en dan lopend naar Frederiksdorp de plantage naast het dorp waar we verblijven. Het is een kwartiertje lopen, op deze plantage is alles gerestaureerd. Ook zien we hier een Reuzen nachtzwaluw met jong. Na alles bekeken te hebben tijd voor een kopje koffie voor we teruglopen naar ons dorp. Hier hebben we om half twaalf de lunch. Tijd om terug te fietsen naar Paramaribo dus eerst weer met de boot de rivier over en we fietsen dezelfde weg terug naar Nieuw Amsterdam waar we weer oversteken met de boot naar Leonsberg. Terug in Paramaribo de fietsen terug gebracht en daar wat gedronken. Moesten even wat afkoelen, was blij dat er soms een wolk voor de zon schoof want de zon schijnt hier goed. Ben met wat anderen naar het Eco resort gelopen, konden daar pas tegen half vijf inchecken dus maar even bij het zwembad in de schaduw gezeten. Tegen vijven eindelijk in mijn kamer en als eerste gedoucht wat kan dat heerlijk zijn zeg, om gewoon onder de douche te staan. Daar knap je echt van op.
Zijn daarna met een stel bij Zus en Zo gaan eten was weer gezellig, morgen op pad door het centrum van Paramaribo.

• 06 November 2018 - 06:00

Annemieke:

Goedemorgen Agnes,
    Net jou leuke reisverslag gelezen.
    Fijn dat het hangmatteren je goed af gaat. Want er komen nog veel hangmatter nachtjes aan.
    Veel plezier liefs Annemieke

• 06 November 2018 - 06:12

Elma:

Hoi Aggie, fijn dat de reis goed is verlopen en je al leuke eerste dagen hebt gehad! Wel meteen afzien inde warmte zeg. Dat zal inderdaad wel even wennen zijn.
    Dikke kus van ons allemaal.

• 06 November 2018 - 15:07

Kirsten:

Ja even wennen in de hangmat, wel leuk. Nog geen tropisch regenbuitje gehad.. veel plezier weer

• 06 November 2018 - 15:50

Joke:

Lekker warm dus daar ,heerlijk ,Ben jaloers. Lijkt mij ook n prachtig land . Geniet ze.
    Gr Jook

• 08 November 2018 - 08:38

Jose:

He Aggie.erg leuk om jouw verslag weer te lezen. Ik krijg daardoor ook weer de kriebels om te gaan reizen. Zoals gewoonlijk geniet je weer vol op. Heerlijk.
    Gelukkig is het hier ook prachtig weer. Heb jij vast doorgestuurd. Ben ik je zeer dankbaar voor....
    Ik kijk al uit naar je volgend verslag.
    Geniet maar lekker en stuur een bakkie soep hier naar toe. Heerlijk.
    Doei,doei.!!!!!