Eerste dagen in Ethiopie - Reisverslag uit Wormer, Nederland van Agnes Al - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Ethiopie - Reisverslag uit Wormer, Nederland van Agnes Al - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Ethiopie

Blijf op de hoogte en volg Agnes

21 Oktober 2013 | Nederland, Wormer

Vandaag is het maandag 21 oktober.
Donderdag 17 oktober begonnen aan mijn rondreis door Ethiopie met eerst een hele reis door Europa. Met de tein van Zaandam via Amsterdam, Rotterdam, Roosendaal en Antwerpen naar de liuchthaven van Brussel. Een reis met vier keer een overstap maar alle trinen redn gelukkig op tijd.
Op het vliegveld al wat mensen van de groep ontmoet en om 8 uur in de avond op weg eerst naar Parijs en vandaar om half elf door naar Addis Abeba.
Hier kwamen we de volgende morgen om kwart voor zes aan. Addis Abeba ligt op 2400 meter hoogte wel zon maar ook fis zo vroeg. Eerst naar het hotel voor een koffi en om elf uur konden we onz kamer in. Ik heb een kamer alleen wat een luxe.
Om twalf uur met de hele groep naar het nationaal museum van Ethiopie. Hier eerst geluncht en daarna Lucy beken ons aller voormoeder. Een skelet van 3.2 miljoen jaar oud.
Daarna door naar de Bete Maryam kerk waar een van de keizers van thiopie begraven ligt, namelijk Menelik de tweede, zijn vrouw, dochter en de dochter van keizer Haile Slassie.
We mochten de tombe in daarvoor werden er wat tapijten weg gehaald en werd er een luik geopend. We konden toen in de tombe afdalen.
Om zeven uur 's avonds met zijn alleen een originele Ethiopische maaltijd gegeten. Dit is een hele grote pannekoek met hierop allemaal verschillende gerechtjes. Dit eet je met merdere mensen, je scheurt een stukje pannenkoek af en stopt hier wat in. Dit is een injera, het was goed te eten. Ook was er zang en dans op ht eind hebben we zelf ook nog gedanst, het was erg gezellig.
Heerlijk geslapen maar wel om zes uur op de volgende dag, zaterdag.
Ontbijt en om zeven uur op pad, op weg naar Debre Markos.
Het is nu net na het regenseizoen en alles is prachtig groen.
We rijden langs de Rift Valley, waar twee tektonische platen van elkaar fschuiven en zo een hele diepe kloff hebben gemaakt, die door verschillende lanen loopt.
Het is prachtig om de diepte en de rotsen te zien.
We stoppen bij Debre Libanos een klooster dat al sinds de dertiende eeuw bestaat.
De mensen in Ethiopie zijn nog steeds erg gelovig en dit klooster is een bedevaartsoord en erg belangrijk in Ethiopie.
We moesten het laatste stukje lopen want ons busje kon er niet helemaal komen. Zo zag je meteen hoe belangrijk deze plaats is voor de mensen hier, het was een komen en gaan van mensen.
De kerk die er nu staat is in 1961 gebouwd door Keizer Haile Selassie, het gebouw is niet mooi maar binnen zijn er schitterende glas in lood ramen. We kregen uitleg van een monnik, ondertussen zijn er gewoon mensen aan het bidden.
Naast de kerk nog even in het museum geweest en toen weer terug naar de bus.
Een uurtje verder lekker geluncht en weer door. Het landschap blijft prachtig, gestopt voot wat foto's en daarna nog gestopt bij twee bruggen die over de blauwe nijl liggen. We zijn de oude brug overgelopen en konden zo de nieuwe brug fotograferen en de blauwe nijl 1 km daar benden. Aan de andere kant van de brug een koffiestop aan de kant van de weg bij een stalletje erg gezellig.
Tegen zeven uur waar we In Debre Markos, dit was echt een doorgngshotl, wat eten slapen en de volgende dag (zondag) weer om zes uur op en om zeven uur op weg naar Bahir Dar.
Net onderweg met de bus zien we langs de kant van de weg vier dode paarden liggen met daar omheen allemaal gieren en honden. Een feestmaal voor d gieren en honden en een spektakel voor ons.
We rijen door een mooi langschap en stoppen in een dorp waar ze leren poefen maken. Vooral de kinderen vinden ons erg interessant.
Door naar een volgend dorp voor een koffiestop, erg gezellig.
Om 1 uur 's middags zijn we in Bahir Dar en in het hoetl.
Lunch aan het Tana meer, het zonnetje schijnt wt wil een mens nog meer.
Na de lunch samen met Alie en Inekeop de fiets, nou fiets, je komt vooruit naar de brug waar de blauwe nijl het Tana meer uitstroomt. We waren eigenlijk al de brug over voor we doorhadden dat het de blauwe Nijl was. We zagen alleen de de bomen midden in de rivier metwevervogels erin.Werden nog toegesproken door een politieman want je mag niet op de brug stoppen. Niet erg want wij hebben onze foto's.
Nog een stukje doorgefietst en in een b iertuin wat gedronken, begong ht opeens regenen gelukkig maar voor 5 minuutjes.
Iedereen most erg om ons lchen op de fiets en wij hebben ook erg glachen. Tuggefietst naar het meer en hier nog een wintje gedronken an de oever.
'S avonds herlijk gegeten met Alie en Ineke.
Dan zijn we bij vandaag anbeland. Weer vroeg uit de veren en om zeven uur op pad naar de watervallen van Tis Abay/de blauwe Nijl.
De erste stop was de lokale vuilstort waar er een heleboel gieren, Mareboe's en honden rondliepen. Een beetje een stank maar mooie foto's.
Door gereden over een onverharde weg naar het begin van de wandeling.
We hadden geluk, want er ligt tegenwoordig een dam in de rivier voor elekticiteits winning, ,mar het meeste water ging nar de watervallen toe. Na 20 minuten door heuvelachtig tereein de watervallen, een prachtig gezicht, over een hangbrug en erg dichtbij gweest. Een prachtige wandeling in een heel mooi landschap.
's midags na de lunch zijn we met de boot het Tana meer op geweest en hebben we een van de vele kerken die hier op de eilandjes staan bezocht. Het was herlijk weer, lekker zonnetje en de kerk die we bezochten stamt uit de 16de en 17de eeuw, de naam ben ik even kwijt maar dat geeft niet.
Ik stop er voor nu mee het is al elf uur en morgen er weer om zes uur uit.

Groetjes

• 21 Oktober 2013 - 21:36

Joke:

Wow, agnes wat heb je al veel gezien en gedaan, het is hier ook best mooi weer hoor,, wel 20 graden! Hoe is het eten aldaar? Ik bedoel, tis toch eet tie joop ieje! Gr ook van Jan

• 21 Oktober 2013 - 21:59

Elma:

Hoi Aggie, dat is wel even een verslag zeg, alsof je al weken weg bent!
    Toevallig van de week op 24 kitchen zitten kijken hoe zie injera's maken, net als onze pannenkoeken maar dan iets... groter. Die vrouwen maken er vaak wel 30 op een dag en dat gaat natuurlijk niet in een handige koekenpan.
    Fijn dat je zo'n leuke, gezellige groep hebt. Veel plezier en van pa en ma de groeten een een dikke zoen!

• 21 Oktober 2013 - 23:06

Saskia & Michael:

Hey Agnes,

Hele fijne vakantie, geniet ervan!!
    Inderdaad net weg en al zoveel gezien,
    dat beloofd wat voor de rest van de vakantie,
    foto's maken hahaha!!

• 21 Oktober 2013 - 23:12

Willemijn:

Hoi Agnes
    Wat een boel heb je al gezien. Ben vooral nieuwsgierig wat er allemaal op die pannenkoek zat. En fietsen, wie had dat gedacht.
    Groetjes

• 22 Oktober 2013 - 13:20

Cindie:

Hey Agnes,
    Leuk om weer je verslag te lezen en een beetje mee kunnen genieten van al het moois!
    Veel plezier nog!
    Groetjes!

• 22 Oktober 2013 - 17:50

Kirsten:

Hey
    Ik ben weer back in town,ook leuk gehad. Maar jouw verhaal klinkt ook alweer aantrekkelijk... ha ha veel plezier! gr Kir

• 24 Oktober 2013 - 06:54

Roely:

Wauw, Ag,

Wat een verhaal al zeg! Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen. Geniet er allemaal lekker van. Je hebt het verdient.
    Veel plezier en voorzichtig!

• 28 Oktober 2013 - 10:58

Corianne:

Hey Agnes, wat leuk om te lezen. Ben net terug uit Andalucia, Spanje ,geweldig!
    Geniet er van! Jullie zijn echt vroege vogels zeg.
    groetjes corianne