Tweede reisverslag van Ethiopie - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Agnes Al - WaarBenJij.nu Tweede reisverslag van Ethiopie - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Agnes Al - WaarBenJij.nu

Tweede reisverslag van Ethiopie

Blijf op de hoogte en volg Agnes

29 Oktober 2013 | Ethiopië, Lalibela

Mijn tweede poging om het tweede reisverslag op waar ben jij te zetten. Drie dagen terug alles op de computer getikt maar het werd niet opgeslagen. Zo ben je dan wel even bezig.
Ik was in Bahir Dar gebleven, de volgende dag, dinsdag om kwart over zes beneden om te zingen voor iemand uit de groep die jarig was. Taart als ontbijt een goed begin van de dag.
Om zeven uur op weg naar Gonder, het weer is prachtig en we stoppen twee keer. De eerste is een fotoshop om het berglandschap op de grote te zetten en de tweede een koffiestop in een dorpje onderweg. De koffie is hier erg lekker en het is een hele ceremonie.
Tegen half twaalf zijn we bij ons hotel in Gonder, het staat net buiten de stad op een berghelling met een mooi uitzicht op de stad en de omgeving. Na de lunch gaan we de paleizen midden in de stad bekijken, ze staan allemaal bij elkaar in een ommuurd terrein.
De paleizen zijn uit de zestiende en zeventiende eeuw. Samen met een gids hebben we de paleizen van keizer Fasilades, keizer Iyasu de eerste, de bibliotheek, het badhuis, Bakalfa's paleis en nog meer. Het zijn tegenwoordig wel allemaal ruïnes maar je kan nog goed zien hoe groots het was. Het staat ook op de werelderfgoedlijst van Unesco.Tijdens de rondleiding werd het steeds donkerder en in het laatste paleis begon het te stortregenen. Gelukkig zat er op dit paleis nog een dak en stonden we droog.
Toen het wat minder werd naar de bus gerend, heeft het toch precies op mijn plek in de bus geregend. Mijn vest nat, gelukkig kon ik een plekje opschuiven.
Doorgereden naar de Debre Berhan Selassie kerk waarop het plafond allemaal engelenhoofdjes geschilderd zijn. De kerk stamt uit de achttiende eeuw. Een kleine kerk maar mooi van binnen.
Terug naar het hotel en morgen, woensdag pas om acht uur weg.
De bagage op de bus en op weg naar het bad van Keizer Fasilade, we hebben hier wat rondgekeken en daarna met de bus naar het centrum van Gonder waar we tot twee uur de tijd hadden om het stadje te bekijken en te lunchen voor we op weg gingen naar Debark. Onderweg alleen een koffiestop gehad om half vier begon het weer te regenen.
Debark stelt niet zoveel voor, het hotel is ook zeer eenvoudig en het is hier een stuk kouder. Het ligt ook op 2900 meter.
Het hotel niet uit geweest morgen om zes uur op voor een wandeling van vijf a zes uur door het Simien gebergte.
De wandeling was pittig maar geweldig. Eenmaal in het nationale park zagen we meteen Gelada bavianen vanaf de kliffen omhoog komen om lekker in het zonnetje te zitten en te eten. Het zijn planteneters.
De wandeling was in vier stukken verdeeld en je kon steeds kiezen of je wilde wandelen of verder wilde met de bus, ik heb álles tot de waterval gelopen, het laatste stukje was het zwaarst, we zijn tot een hoogte van 3300 meter gestegen. Er waren geweldige uitzichten, synergieën en springbokken. We hebben vier uur en vijftig minuten over de wandeling gedaan en daarna weer twee uur met de bus terug naar Debark, gelukkig waren we het park uit toen het begon te regenen de derde dag op rij dat het eerst zonnig was en dan aan het eind van de middag regen.
Vrijdag om vijf uur op want we hadden een hele dag in de bus voor de boeg. Om zes uur stonden we klaar om op weg te gaan, bus stuk een lekkende radiator. De chauffeur heeft geprobeerd om het te repareren maar dit lukte niet dus om negen uur op weg met een lokale bus die onze reisbegeleider had geregeld.
Net buiten Debark wordt de weg onverhard en zo blijft deze ook voor het grootste deel, de weg loopt door de bergen veel haarspeldbochten en ondertussen wordt er op veel plekken aan de weg gewerkt. Een avontuurlijke tocht met twee stops om de bus op te lappen en de benen te strekken. Om zeven uur 's avonds waren we in Axum, een mooi hotel.
Zaterdag met de bus Axum en omgeving verkennen, de eerste stop was bij de stele's van Axum, grote stenen naalden uit een stuk steen van 1 tot 33 meter hoog, de stele's zijn uit de derde en vierde eeuw. Onder de stele's liggen de graven van koningen en belangrijke personen.
Ernaast lag het archeologisch museum, wel even gekeken maar het was niet veel. Wel meteen even een koffiestop genomen.
Weer op weg langs koningin Sheba's bad naar de steen van Keizer Ezana waarop zijn overwinningen staan. Het is een soort hutje langs de weg waar de steen in staat.
Volgende stop zijn de graven van de koningen Kaleb en Gebre Meskel.
Nog naar de markt en toen de lunch.
Het is prachtig weer. Door naar de heilige Maria van Zion kerk waar de ark des vernoemd zou liggen. De nieuwe kerk in niet zo mooi maar daar mochten we wel in en in de oude kerk en het klooster alleen de mannen. Maar de Ark hebben ze ook niet gezien. De laatste stop van de dag was het paleis van koningin Sheba, alleen de omtrek van de benedenverdieping staat er nog. Weer een volle maar mooie dag.
Zondag niet zo vroeg op want pas om half elf met het vliegtuig naar Lalibela. De vlucht duurde maar een half uur met een twee motorig vliegtuig. Met de bus verder en om twaalf uur bijhoort hotel.
'S middags met een gids de eerste groep van in de rotsen uitgehouwen kerken van Lalibela bekijken, trapjes op, donkere tunnels door en dan weer trapjes af. Erg mooi om te zien, de kerken werden van boven naar beneden uitgehouwen en dan werd de binnenkant gedaan. Een heidens karwei.
Maandagochtend rustig aan gedaan en na de lunch de andere groep kerken gedaan.
Dat brengt me bij vandaag, we zijn vanochtend naar de Yemrehanna Kristos ongeveer anderhalf uur van Lalibela. Hier hebben we een dienst voor de aartsengel Gabriel bijgewoond, een heel bijzondere ervaring om mee te maken. Er waren heel veel mensen en naast de dienst is het ook een ontmoetingsplaats voor de mensen.
'S middags heerlijk in de zon gezeten bij het hotel.
Morgen vliegen we naar Addis Abeba.

Groetjes

• 29 Oktober 2013 - 17:13

Willemijn:

Hoi Agnes

Wat een boel gebouwen zeg. Religie en heersers laten toch de meeste sporen na hè?
    Ben wel een beetje jaloers op je mooie weer daar. Hier hadden we gisteren de ergste storm sinds 2007. Overal omgevallen bomen.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

• 30 Oktober 2013 - 22:46

Elma:

Nou Aggie, wat een verhaal zeg. Je zou bijna denken dat de reis er alweer op zit, zoveel heb je al gezien. Goed van je dat je de wandeltocht hebt volbracht, dat zal niet meegevallen zijn op die hoogte. Knap hoor. Als je in Addis Abeba nog op een markt komt wil je dan kijken of je aan Berbere ( ik denk tenminste dat het zo heet) kruiden kunt komen? Het hoeft niet heel veel te zijn hoor maar het lijkt me leuk om iets voor je te koken als je weer thuis bent met de kruiden uit Ethiopie. Mag je dat eigenlijk wel meenemen? Vraag het eerst maar na.
    Hier gaat alles goed, een megastorm heeft veel schade toegebracht in Nederland, gelukkig niet bij ons.
    Nu is het weer rustig en schijnt zo nu en dan de zon.
    Dikke kus van ons allemaal
    Groetjes,
    Elma

• 30 Oktober 2013 - 23:14

Guda:

Hoi Agnes,
    Je bent een knappert en wat een uithoudingsvermogen... Goed hoor die lange wandeling (en)
    Veel plezier, ik kijk naar je verslagen uit.
    De storm heeft bij ons wel het één en ander stuk gemaakt. Een hele boom dwars over de weg begin van de Verstegenstr. Ik moest omrijden om thuis te komen. Naast school was er ook een dikke tak van een boom geveld net naast een auto, gelukkig. En heel veel takken en bladeren overal. Waar niet !?
    Geniet jij maar lekker.
    Groetjes Guda

• 01 November 2013 - 22:13

Annemieke:

Wouw wat heb je al weer veel gedaan zeg!Erg leuk om te lezen.Ik had je eerste verslag niet ontvangen maar de tweede gelukkig wel.wel.Nu dus met terug werkende kracht eerst deel 2 en toen deel 1 gelezen.Nu benieuwd naar deel 3.Nog veel plezier groetjes Annemieke

• 02 November 2013 - 17:16

Ingrid:

Hai Agnes,
    Ik ben zelf net terug uit Ecuador, maar ben meteen jouw reisverslag gaan lezen.
    Het brengt veel herinneringen terug naar mijn eigen reis door Ethiopie, ik lees wat dingen
    die ik niet heb gedaan of gezien, dus gaaf hoor! Ik heb je verhaal met veel plezier gelezen.
    Ik neem aan dat je nu richting het zuiden gaat reizen, ik ben heel benieuwd wat je daar allemaal
    gaat meemaken! Ik wacht je volgende verslag af, voor nu geniet met volle teugen!!!
    Knuffel Ingrid

• 04 November 2013 - 09:49

Kirsten:

Hey Agnes

Dit klinkt ook leuk allemaal,wordt ook wel nieuwsgierig naar dit land.... Gr Kir