Derde reisverslag Ethiopie - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Agnes Al - WaarBenJij.nu Derde reisverslag Ethiopie - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Agnes Al - WaarBenJij.nu

Derde reisverslag Ethiopie

Blijf op de hoogte en volg Agnes

13 November 2013 | Ethiopië, Hawassa

Derde reisverslag Ethiopie

Op dinsdag nog heerlijk gegeten bij Ben Abeba met de meeste van de groep. Het restaurant is van een Schotse dame en haar zaken partner. Eerst de zonsondergang gezien, daarna heerlijk gegeten bij een kampvuur, het was erg gezellig.
Woensdag om kwart voor negen op weg naar het vliegveld om met het vliegtuig naar Addis Abeba te vliegen. We hebben geluk, het is een rechtstreekse vlucht. De vlucht duurt 40 minuten en daarna nog een drie kwartier met de bus en we zijn in ons hotel in Addis Abeba zo rond half één. Het eerste noordelijke deel van Ethiopië zit erop.
De middag rustig aangedaan en regen vijven met wat anderen naar hotel gelopen om wat te drinken en daarna te eten. Dit is het oudste hotel van Addis Abeba, erg gezellig en met de taxi terug.
Morgen om zes uur op en om zeven uur op pad met jeeps voor het begin van onze rondreis door het zuiden van Ethiopië. Het wordt meteen een lange dag van twaalf uur, ongeveer 450 kilometer.
De volgende dag vrijdag om half acht op weg naar de Dorze, ze bouwen hun huizen in de vorm van een bijenkorf en het lijkt ook wel op een olifantenhoofd. We hebben een rondleiding gehad door het dorp. Gezien hoe ze van de onechte bananenboom brood maken en hoe ze weven. Het voelt een beetje als een open lucht museum maar was wel leuk vooral alle kindertjes die we op het laatst om ons heen hadden.
In Arba Minch geluncht en toen naar het Chamo meer voor een boot tochtje. We hebben visarenden, pelikanen, flamingo's, krokodillen en nijlpaarden gezien. Het werd wel steeds bewolkter. Terug bij de jeeps nog aapjes gezien en het begon pas te spetteren toen we weer op de weg terug waren naar het hotel.
Bij het hotel nog even heerlijk op mijn veranda gezeten en de regen viel mee, meer miezer dan echte regen.
'S avonds met een paar in het dorp vis wezen eten.
De volgende dag, zaterdag om half acht vertrokken. Een wat mindere dag voor mij, slecht geslapen. Een off day.
Na ongeveer twee uur en wat fotostops in Konso een koffiestop en de kok voor de komende dagen opgepikt. Daarna langs de logde om de tassen weg te brengen en meteen door naar een Konso dorp in de buurt.
Hier rondgeleid door een gids, die wat over het leven van de Konso vertelde.
Ze zetten houten totems op de graven van helden in het dorp, die de held, zijn vrouwen en de gecastreerde vijanden voor stellen. Het dorp is een doolhof van smalle straatjes en steegjes. In het begin was het wat chaotisch later werd het wat rustiger. Voor een foto van een volwassene moet je betalen.
Daarna terug naar de logde voor de lunch. Tijdens het eten werd het stééds donkerder en de wind kwam opzetten en ook regen. Het ging even flink te keer maar toch op weg naar de Fasha markt. Gelukkig had het daar minder geregend en was de markt nog in volle gang.
Het was op de markt ontspannen je kon foto's nemen en gewoon rondlopen.
Van hier door naar de canyon 'New York', foto's genomen maar niet mee naar beneden gewandeld. Vandaag rustig aan doen.
Dit aan het typen aan de kant van de weg terwijl we op degene wachten die wel wandelen, heb veel bekijks.
Terug naar de lodge waar we heerlijk gegeten hebben klaargemaakt door onze eigen kok.
Zondag om half acht op weg naar Turmi waar we twee dagen gaan kamperen. Onderweg gestopt voor het uitzicht over de Omo vallei en voor een foto van een termietenheuvel en we zagen ook een neushoornvogel. Tijd voor een koffiestop en weer verder om half een waren we op onze kampeerplek.
Waar we heel snel moesten lunchen gelukkig had de kok al een koude macaroni schotel gemaakt, erg lekker.
Dit omdat we naar een bull jump konden van de Hamar stam. Dit is een ritueel waarbij een jongen een man wordt.
We moesten de rivier over waar nog een klein beetje water instond.
De vrouwen dansen en dagen de mannen uit om ze met een dunne tak te slaan dit gaat tot bloedens toe. Niet echt leuk om te zien, de vrouwen hebben ook littekens op armen en rug.
Het springen was op een andere plek, hier is iedereen heengelopen, er waren nog veel andere toeristen. De stieren stonden daar al klaar, ba nog meer zang en dans en rituelen is de jongen bloot een paar keer over vijf stieren gesprongen/gelopen.
Het was aan de ene kant interessant om te zien maar ook vreemd door alles wat je ziet zoals het slaan.
Terug op de camping was er koffie thee meloen en papaya. De rest van de middag lekker rustig aangedaan.
Er was ook een eclips maar hebben er niet echt wat van kunnen zien door de bewolking maar tot nu toe geen regen.
De volgende dag, maandag om half acht op weg naar een dorp van de Karo. In twee uur tijd 70 km afgelegd, met tussendoor een klein stukje gelopen om de benen te strekken.
Bij het dorp was ik de klos en kreeg een gezichtsbeschildering van witte puntjes om mijn rechteroog.
Ook in dit dorp was het eerst weer chaotisch, met mensen die op de foto wilde voor vijf birr. Later was het een stuk rustiger en hebben we gezeten en koffie gedronken. Het dorp lag op een prachtige plek met uitzicht over de Omo rivier in de diepte.
Op de terugweg verschillende keren gestopt om een cactus en woestijnroos op de foto te zetten.
In Turmi zelf nog naar de markt van de Hamar geweest. De wind begon toen op te steken en we waren nog niet op de camping of het begon flink te regenen. Het was snel weer over. Lekker geluncht en de rest van de middag gezeten, gepuzzeld en om vier uur zijn we met een stel door de bijna droge rivierbedding gewandeld. Daar Collobus aapjes en Bavianen gezien. ' S avonds lekker gezeten.
Op dinsdag de tenten afgebroken en ontbeten, waren op tijd klaar dus naar het dorp gelopen waar we door de jeeps werden opgepikt.
Van hier naar Dimeka voor een koffiestop en een rondje over de markt waar veel Hamar komen.
Van hier een uurtje doorgereden en geluncht, klaar gemaakt door onze kok, het was weer heerlijk.
Vanaf hier was het nog maar een uurtje naar Jinka, het hotel is zéér eenvoudig, geen warm water maar mag bij Marijke douchen, die heeft wel warm water.
Zijn tegen vieren naar een weeshuis geweest, waren we eerst bij de verkeerde binnen gestapt, hebben we daar maar alle spulletjes achter gelaten. Door naar waar we heen zouden gaan. Dit is een tehuis dat Mingi kinderen opneemt, Mingi betekent vervloekt, deze kinderen zouden anders door de stam gedood worden. Een kind kan op drie manieren vervloekt zijn, 1) de moeder is ongehuwd zwanger, 2) ze is wel getrouwd maar de juiste rituelen zijn niet uitgevoerd voor ze zwanger werd, 3) het kind krijgt zijn eerste tanden in de bovenkaak.
Er zitten op het moment 38 kinderen in het tehuis. Verwordt veel aan voorlichting gedaan bij de stammen en dit heeft wel al succes.
Bij dit tehuis hebben we een donatie achtergelaten
De volgende dag, alweer woensdag, zijn we om zeven uur op pad gegaan naar de Mursi, een rit van twee uur.
Bij de Mursi hebben de vrouwen een schijf in hun onderlip, vanaf hun vijftiende beginnen ze hier mee. Eerst heel klein en de schijven worden steeds groter. Je moet er geweest zijn maar het was een chaos en maar vragen om geld voor foto's het ergste van de reis tot nu toe. Was blij toen we weer terug gingen. Hebben op de terugweg nog een stukje gelopen.
Na de lunch bij het hotel naar het museum over de verschillende stammen geweest. Was een heel leuk museum en hebben daar ook nog even heerlijk in de tuin gezeten. Straks eten en morgen weer op pad, de laatste week in. Als laatste diner van de kok hadden we kip met patat morgen nemen we na de lunch afscheid van Ivo de kok.
Vanochtend tegen half acht vertrokken en eerst net buiten Jinka naar een dorpje van de Aari stam. Deze stam is de enigste stam in deze regio die kan ijzersmeden. Het was leuning door het dorp te lopen en niet steeds lastig gevallen te worden.
Van hier naar Weyto gereden en even ober de markt gelopen en wat gedronken.
Weer op weg terug naar Konso ongeveer twee uur rijden waar we hebben geluncht en afscheid hebben genomen van de kok.
Van hier naar Yabello was het nog eens twee en een half uur door weer een prachtig landschap. Het was warm vandaag en ondanks de wolken geen regen. Onderweg een woestijnvos, parelhoenders, dikdiks en dromedarissen gezien.
Zo slapen en morgen naar el Sod, een krater meer.
Vandaag dus op weg naar het kratermeer, twee uur rijden over een hele goede asfaltweg. Onderweg Thomson gazellen gezien.
Bij het kratermeer wel mee naar beneden gegaan om het meer van dichtbij te kunnen zien. Het was flink steil naar beneden. Uit het meer wordt er zout gewonnen. De mannen zwemmen in het meer en duiken naar beneden om de klei met het zout erin op te duiken. Dit is erg zwaar werk en door het zoute water krijgen ze veel wondjes.
Na een uitleg van de Gids weer naar boven, Dit was echt erg pittig en zwaar. Het was warm en steil samen met Henk het grootste stuk gelopen, ben weer boven gekomen.
Van hier naar de Zingende Bronnen gereden. Hier komen de kuddes vee in de droge tijd om te drinken. Er is een soort gang in de grond uitgegraven die naar een drinktrog toe loopt waar de mensen dan vanuit een twintig meter diepe bron water naar boven halen. Ze geven de emmers al zingend aan elkaar door vandaar de naam. Nu is dit niet nodig omdat er genoeg water in de rivier staat. We hebben hier picknickt. Was erg leuk.
Op de terugweg langs de markt in Dublock. Was leuk de mensen hier zijn niet echt gewend aan blanke mensen bij hun op de markt. Heb hier Berbere gekocht een kruid waar je een sausje van kunt maken.
Nog wat gedronken en toen rustig aan terug baar Yabello.
Waar de elektra weer is uit gevallen dus toch maar een koude douche.
'S avonds wel lekker gegeten.
Vandaag is het zaterdag de negende we zouden om half acht weg dit werd tien minuutjes later doordat één van de auto's een lekke band had. Vandaag is een reisdag van ongeveer 250 kilometer over een weg met meer kuilen dan weg.
Onderweg zie je het landschap veranderen, we gaan weer wat omhoog en er komen meer bananenplantages, koffie.
Onderweg een stukje langs de weg gelopen, we hebben dan meteen bekijks.
In Agere Maryam een koffiestop en daarna weer verder door zeer langgerekte dorpjes met soms even een stukje niks. Lunch is een picknick langs de weg onder een boom. Tegen half vijf komen we aan in Yirga Alem en bij de lodge. Ik deel een Tukul met Marijke, een Tukul is een ronde woning.
Om half zes een koffieceremonie met uitzicht op aapjes, gieren en hyena's, deze worden hier gevoerd.
Vandaag konden we uitslapen maar we zaten al om kwart voor acht aan het ontbijt, met pannenkoeken en heerlijke jam. Lekker lang ontbeten.
Om half tien zijn we met zijn tienen met een gids over de gronden van het hotel gelopen, ze hebben een eigen koffieplantage en een hele grote moestuin. Van hier naar een dorpje gelopen en hier nog eens gezien hoe ze van de valse bananenboom pannekoekjes maken. Nu het hele proces gezien van het omhakken van de boom, het raspen van de onderste delen van de bladeren, tot het kneden, zeven en bakken. Ondertussen werd er ook koffie gemaakt. Dit begint met het branden van de bonen, daarna komt ze langs met de bonnen zodat iedereen kam ruiken. Dan worden ze gemalen en kan backoffice worden gezet. Hier drinken ze zwarte koffie met een beetje zout erin, niet echt lekker maar heb het op gedronken.
Van hier weer terug gelopen naar de lodge, heerlijk geluncht en de rest van de middag niets gedaan, behalve mijn spullen voor de trekking bij elkaar gezocht.
Vandaag, maandag 11 november om vijf uur op en om zes uur op pad met zijn zessen voor de trekking in de Bale Mountains.
Zelf samen met de chauffeurs inkopen gedaan, er waren gelukkig ook nog wat spulletjes over van de kampeertocht.
Ik had voor de zekerheid een paard genomen omdat het erg pittig zou worden.
Het laatste stuk rijden naar ons beginpunt was echt offroad rijden.Om half elf op pad gegaan en ik heb twee keer een stukje op het paard gezeten en de rest gelopen. Het was zeker pittig vooral de stukken die flink omhoog gingen maar we hebben gewoon de tijd genomen. De omgeving is echt schitterend met beekjes, bomen met mos erop, gigantische jeneverbesbomen en prachtige weides met mooie bloemen.Onderweg geluncht met zelf meegebrachte broodjes aan een beegstroompje.
Na vijf en een half uur kwamen we aan bij onze slaapplaats voor de nacht. De berghut Adele op 3330 meter. Eerst thee gezet en buiten van het uitzicht genoten. Daarna met z'n allen aan het avondeten begonnen, spaghetti met saus, het smaakte heerlijk en we konden en nog buiten bij de ondergaande zon gegeten. Nog een mooi kampvuur gehad maar om half negen lagen we in bed, in de slaapzak en met een extra deken. Was wel koud daarboven. Niet echt veel geslapen en om vijf uur weer op en om half zeven weg want de paarden waren er nog niet. Had zelf geen paard meer genomen, gaan toch afdalen.
De omgeving was weer prachtig en binnen vier en een half uur waren we weer op de plek waar we gisteren door de chauffeurs waren afgezet. Deze zouden pas om half twaalf komen en het wad pas kwart voor elf. Hebben heerlijk in de zon onze lunch gegeten en om half twaalf kwamen de land cruisers eraan. We konden ze al van verre aan zien komen.
In Shesamene een deel van de groep opgepikt die daar zaten te lunchen en vandaar naar Awasa, waar ik eerst een warme douche heb genomen en nu zit te niksen.
Morgen gaan we weer richting Adis Abeba.

Groetjes

• 13 November 2013 - 10:13

Cindie:

Hey Agnes,
    Wat een leuk verhaal weer! Nog bedankt voor je kaart voor me verjaardag!
    xx Cindie

• 13 November 2013 - 13:46

Corianne:

Hai Agnes,
    Smullen hoor, van je mooie verhalen. Zit dan ook te googlen om een aantal genoemde bergen en zo te bekijken!
    goede reis verder! groetjes corianne

• 13 November 2013 - 20:53

Elma:

Hi Aggie,
    terwijl ik dit bericht opmaak ben jij inmiddels alweer aan de thuisreis begonnen. Je hebt zoveel meegemaakt dat je de hele vlucht wel zal slapen. Ik ben blij dat ik je weer snel zie!
    Groetjes,
    Elma